Efterlyser röda extensions

En sak jag märkt sedan jag blev rödhårig är hur dåligt utbudet av rött löshår är. Visst, gör man hårförlängning med keratinvax finns det bra möjligheter men när man är på jakt efter clip on set/hårträns är det desto svårare. Iallafall när det gäller äkta hår, som jag vill ha.
Jag var på jakt tidigare i höstas och fann endast en kopprig nyans som jämfört med mitt hår såg dassig och urblekt ut. Självklart kan man ju om håret är äkta slänga i en toning, men det är inte alltid man har lust att pyssla med sånt. Jag ser gärna att det är klart när jag köper håret.
Så nu efterlyser jag att alla hårshoppar och löshårsbutiker försöker söka efter lite mer nyanser för oss rödtoppar!
Om någon har tips om bra butiker som faktiskt har bra utbud, hojta till i kommentarsfältet.



Avfärgning - en knivig historia

I veckan hade jag syster Delinda som ville gå från näst intill svart hår till ljusare toner. Avfärgningar etc är alltid ett lite knivigt jobb där man aldrig kan vara helt säker på slutresultatet.
Delinda hade förberett med avfärgningar själv hemma och jag gjorde även en Blondortvätt på henne när hon kom, därefter lade vi slingor i hela och nyanserade med en Color Fresh, enligt lärares ordinationer. Dock upplevde vi henne fortfarande lite för varm och röd i tonerna, så jag tog henne till min praktiksalong där de proffsiga killarna hjälpte till med tips, råd och inspiration.
Vi lade folieslingor med blekning på hjässan, längs ansatserna och i luggen, där några mörka partier envisats med att inte vilja blekas. Sedan lade vi en Color Touch 7/0 i botten och 9/16, även den Color Touch, på längderna.
Resultatet blev bra, vi kände oss mycket mer nöjda än med första dagens arbete.
Viktigt att poängtera är att Delindas hår är ett undantag, inte många hår skulle klara av sådana här påfrestningar på bara två dagar. Både Delinda och jag har väldigt tåliga, starka hår därför klarar vi av såna här eskapader.
Nu gäller det för kära syster att boosta håret med vårdande produkter, innan det är dags för nästa omgång. När man går från mörk till ljus krävs det tålamod och ofta några behandlingar innan det blir helt perfekt.
Men hon är väldigt fin i håret och det är svårt att tänka att hon var svarthårig för två dagar sedan.


Delinda efter första dagen. Som ni ser är det mycket rött i håret.




Inspiration:kopparrött

Idag var min kära kollega Sara i skolans salong för uppfräschning av hårfärg och klipp. Sist hon var hos mig lade vi en 7/43:a Color Touch i hela håret (4=röd, 3=guld) dvs en kopparröd färg.
Denna gång ville vi ha lite mer koppar i nyansen så vi blandade 7/43 med /34 mixton. (3=guld, 4=röd). Mixtoner använder man tex om man önskar ett intensivare resultat, som i vårt fall. Vi ville ha mer intensiv kopparröd ton. Detta lades på längderna, på utväxten höll jag mig till 7/43 annars var risken att hon blev lite för orange där eftersom utväxten är ljusare än övriga håret.
Sen klippte vi hela en dec, vilket visade sig passa denna donna utmärkt.


Före


Efter




Alla behöver egentid

Jag skulle ge mitt högra ben för att få åka till en plats som den på bilden nedan just nu. Det är Januari, det är mörkt, det är kallt och blött och schemat är fullt av jobb, skola, och övriga aktiviteter som inte ger mycket över till egentid och ledighet. Visserligen brinner jag för det jag gör, men ibland är det svårt att komma igång om morgonen och man drömmer sig bort till en dag på ett härligt spa, en liten get-away eller vad som helst.
En SPA-dag med massage, lugn och avkopplande behandlingar skulle jag definitivt inte tacka nej till just nu.
Det ser underbart ut!
Tillsvidare gäller det att vitaminboosta, sova de timmar som behövs och ta hand om kroppen. Vilket inte låter som en dum idé, det heller.




Kreativitet i all ära men...

kom igen...?


Jag är definitivt inget fan av den här looken.

Föning med Kerastase

Idag hade jag söta Kajsa på salongen där jag praktiserar. Kajsa är min fön modell, hon har perfekt hår att öva snygga föningar på. Det är svårare att göra en snygg föning än vad man kan tro. Killarna på min salong är helt enormt bra på detta, jag blir lika inspirerad varje gång jag tittar på när de arbetar.
Jag försöker plocka upp så mycket tips jag kan från dem, och nu börjar det visa resultat.
Kajsas hår blev riktigt bra. Men det krävs en del övning till.
Jag använde produkter från Kerastase anpassat för hennes hår, allt ifrån schampo till hårmask och sedan en suverän creme i håret som motverkar frizz och gör håret följsamt. Kajsas hår är extremt tjockt och lockigt när det är blött, så Oleo Relax serien passar henne utmärkt.







Så här fint blev jag själv fönad en gång på salongen.


The Victorias Secret's hair

För en tid sedan gick Victoria's Secrets fashionshow på tv. Många bänkade sig framför tv:n för att se snygga och sexiga underkläder, men jag måste erkänna att en hårnörd som jag tittade mest på håren.
Stilen de kör är känns väldigt amerikansk, mycket löshår, stora lockar-glammigt helt enkelt.
But I love it!


Det blir nog mycket clipslockar och spolar backstage


Mycket volym






Typiska V.S' hår




På önskelistan: ghd IV Styler

Det här är den bästa plattång jag någonsin provat.
Den kan användas för att skapa både lockar och rakt hår, personligen använder jag den dock enbart till att locka. Platta håret gör jag knappt längre efter att jag snappat upp lite fönteknik från mina handledare på salongen jag praktiserar på, de är helt outstanding på styling.
Men har jag bråttom så plattar jag, med extremt bra resultat.
Plattången har avancerade keramiska värmeelement som ger det absolut bästa inom antistatisk glans.
Den är dessutom också utrustad med ’sleep mode’ - en ny inbyggd säkerhetsfunktion som automatiskt stänger av tången om den inte används på 30 minuter. Bra för glömska donnor såsom jag själv!
Nu använder jag mig av skolans exemplar, så en ghd IV Styler står högst på önskelistan!


Pris ca 1.900kr.

Hårresande..

Euuuwww det här tyckte jag faktiskt inte var särskilt läckert...Mo´Nique hade låtit håret gro fritt på benen trots att hon skulle gå på stor gala.
Näe..not hot. Men smaken är som baken.




Red hot beauties

Här är några av mina absolut favoriter när det gäller rödtoppar (förutom Bree då)

Lily Cole (modell)


Christina Hendricks (mad men)


Evan Rachel Wood (true blood)


Bra webbshop med hårförlängning!

När jag skrev om Beyonce häromdagen nämnde jag att hon har mycket löshår och peruker. Det vimlar av sidor som säljer löshår på nätet, men mitt intresse fastnade på Beautynet.se. Min syster har clip-on extensions därifrån som håller väldigt hög kvalité, så jag var tvungen att gå in och kika.
Förutom ett brett sortimen ger jag ett plus till beautynet.se som faktiskt har fina före- och efter bilder på hårförlängningar, vilket många sidor inte har utan de låter vem som helst ladda upp foton, som inte alltid visar lyckade resultat.
Såg dessutom att de har extensions kurs, hmm något en hårtok som jag skulle vara mycket intresserad av.. :)

www.beautynet.se


Aguilera i feminin page

Jag blev glatt överraskad när jag såg Christina Aguilera på fotona från Golden Globe galan.
En lite mer klassisk, feminin page gav henne en elegantare look och färgen var inte det där kritvita, sönderblonderade vi är vana med att se, utan en mjukare, naturligare ton. Pluspoäng!




Skaffa en solkysst look i vintermörkret

Med min ljusa hy håller jag mig borta från allt vad solarier heter. Det får bli BUS istället. Jag har skrivit om några favoriter tidigare, men idag provade jag något nytt.
En brun utan sol handske, som jag köpte förut men som bara har blivit liggande i sköhetsboxen.
Men nu var det alltså dags.
På eleven beskriver de handsken så här:

ModelCo Tan self-tanning Glove

"En unikt designad vante som innehåller exakt den mängd av tanning-formula som ger en härlig, somrig glöd året runt.

TAN SELF-TANNING GLOVE passar perfekt på din hand för en enkel, snabbtorkande, kladdfri applicering - helt utan problem och ränder. Denna box innehåller fyra engångsvantar som innehåller exakt den mängd av tanning-formula för att ge en perfekt solkysst glöd över hela kroppen. Du kan också välja att endast applicera över armar, ben & dekolletage för en djupare hudton.

Inom fyra timmar från applicering träder en naturlig, solkysst färg fram som varar upp till sju dagar. TAN Self-Tanning Glove levererar perfekt färg varje gång.

Den har en lyxig och sammetslen finish vilket ger en perfekt och jämn applicering. Den går inte sönder under applicering, lätt att använda och är tålig. Dess speciella form gör förenklar applicering över områden som annars kan vara svåra att applicera som anklar, händer, knän och fötter. Dessa vantar har en lätt doft av kakaosmör.
En vante räcker till hela kroppen"

Den var extremt lätt och smidig att applicera, nu ska jag bara vänta några timmar så får jag se om färgen är snygg också.


Hårinspiraton: Beyonce

Beyonce är dagens hårinspiration. Självfallet vet jag att denna donna flitigt använder sig av peruker och löshår, men hon gör det snyggt. Denna dam är ett fan av stort hår, både lockigt och rakt.
Med hjälp av löshår kan man variera sig i oändlighet, endast du sätter gränser för din kreativitet.
Håren finns i regnbågens alla färger, former och längder. Nu för tiden vimlar det av bra nätshoppar som säljer löshår, om man inte har en butik på sin egen ort. Här i Sthlm finns de lite varstans, men främst brukar jag kila in på Taj Mahal och Kilimanjaro.
Personligen dras jag till den mer klassiska stilen och använder löshår för att fylla ut, förlänga och förbättra min look vid fest eller andra tillfällen.
Åter till Beyonce, här är några hårfavoriter:


Jag älskar hennes look i "Broken hearted girl" videon


Även denna ur videon. Soft, enkelt med böljande längder.


Glamourdonna.


Älskar hennes look med lite 50:ies pinup lugg tolkat på hennes eget vis.
Peruk, of course men snyggt!


Coolt med stort lockigt svall. Brings me back to inlägget med permanent, våga lockar!


Denna tog jag med bara för att den är så sjukt snygg.

Hej, stoppljus!

Såg en bild på mig och en av syrrans vänninor där mitt hår fått en riktigt crazy kulör. Snacka om fire.
Jag hade precis slängt i en färginpackning, färgbomben från Revlon i tonen "tangerine". Den ger verkligen intensiv uppfräschning av färgen. Som synes nedan :)




Boven i dramat, Nutri color creme från Revlon.


Mer inspiration från Wella

Här är ytterligare några bilder från Wellas visning, om inte annat kanske de ger er lite färg- och frisyrinspiration.


Snygga slingeffekter och avancerad klippning


Futuristiskt


Perfektion


Fina färger och effekter ur Nomad Couture


Otroligt cool frippa


Sött med lockar och lite roséblonda toner

Våga permanent!

Något som kommit mer och mer senaste tiden är permanent. Detta som var förknippat med Agda 85år hos kvartersfrisörskan har spridit sig mer och mer bland unga. Världen har väl äntligen hämtat sig från 80- & 90-talets hemska permanentfriss.
På visningar blandas permanent in hela tiden, både på kille som tjej.
Personligen skulle jag älska att få en permanent, men tyvärr är mitt hår för överpreparerat för en sån behandling så jag får stå över.
Men ni som kan, prova! Man kan variera sig oändligt, stora lockar, vågor, krus och varför inte en afro?
I helgen på Wella fick jag rulla en afropermanent på en modell. Efter många timmars slit så kunde hon ståta med en riktig prakt-afro. Mycket coolt!
Modellen i fråga ingick i en av Wellas trender för året - Nomad Couture. En trend som tagit sin inspiration från resor, platser och människor i världens alla hörn. En snygg trend med lite etnisk touch.


Så här såg modellen ut alldeles efter permanenten


På visningen


Vårens trender enligt Wella

I helgen som var har jag assisterat Wella till en visning för Nordiska teamet där vårens trender ska visas upp.
Det var hela 18 modeller som skulle färgas, klippas och stylas. Otroligt roligt och teknikern Marta som kommit hit från Köpenhamn är otroligt duktig och inspirerande.
Det är stort mångfald bland trenderna, här finns något som passar och tilltalar alla.


Hela gänget ur Tecno Poetry trenden.


Futuristiskt och coolt.


Färgstarkt ur Nomad Couture trenden


Vackra, varma toner ur Nature's Goddess trenden.


Snygg uppsättning


Ur Nature's Goddess trenden.

RSS 2.0