Elizabeth Taylor

Elizabeth Taylor gick nyligen bort, det har nog inte undgått någon. Jag tycker hon var otroligt vacker när hon var ung, en riktig klassisk filmstjärna. Känns som det inte finns några av den kalibern kvar. Älskar håret, mejken och kläderna på gamla foton, så jag googlade upp några.






Inspiration: hair styling

Nedan följer några härliga inspirationsbilder på styling/håruppsättningar. Man kan verkligen variera sig i oändlighet!












Enkel vardagsfrisyr

En av mina favoritfrisyrer är att bara snurra upp håret i en valk, som jag sedan säkrar med vanliga hårnålar. Sedan jag klippte mig i en lång page har det varit svårare, för mitt tjocka hår vill inte stanna uppe. Det är precis på gränsen för kort. Men idag lockade jag håret med ghd's minsta plattång, sprayade en hel del och fäste sedan upp håret i en slarvig valk. Söt frisyr som kan se mer avancerad ut än vad den är! Jag ville inte använda mig av en jättehård spray, utan valde Kerastase's nya Chroma Sensitive Spray.






Glöm inte tävla om Kerastase!



Glöm inte att tävla om Chroma Sensitive Baume Lavant! Se inlägg med tävlingsinfo längre ner :-)

Årets Escada: Taj Sunset

Sedan många, många år tillbaka har jag som tradition att inhandla Escadas årliga sommardofter. De är oftast fruktiga, friska och lätta och jag är galen i dem. Årets doft, Taj Sunset, en fruktexplosion med bla kokos och hallon gör mig inte besviken, denna lilla godbit finns nu i min handväska och kommer nog tyvärr ta slut ganska snart...love it.


Lite mer färgterapi..

I form av inspirationsbild från shu uemura. Fantastiskt fina färger, synd att man inte kan få tag på dem här?
Eller kan man det? Nåväl, snyggt var det iallafall!


Isadora Ocean Drive

Åh, vilken härligt somrig färgbomb Isadoras senaste kollektion Ocean Drive är! Jag älskar färger, det piffar upp vilken tråkig mejk som helst. De här ska jag kika närmare på :-)


Bild lånad från Makeupedia

Vinn Baume Lavant från Kerastase!

Som jag skrivit tidigare har Kerastase kommit med nya produkter till sin färgbevarande serie.
Jag lottar nu ut Reflection Chroma Sensitive Baum Lavant, (200ml) ett schampo som är fritt från sulfater, parabener & silikon. Schampot minskar friktionen på hårstrået, minskar färgavmattningen vilket gör det perfekt till hår som lätt "blöder" färg, samtidigt som det ger vård och mjukhet till håret under schamponeringen.
Det löddrar inte lika mycket som vanliga schampon, detta pga det innehåller mindre sulfater. Mycket vårdande, använd detta schampo tre tvättar i rad, den fjärde tvätten använder du ett "vanligt" färgschampo, sen börjar du om igen!
Skriv en liten kommentar om varför du vill vinna detta schampo, glöm inte e-mail adress.
Tävlingen avslutas 30/3.




Utväxten kirrad

Måndagsmorgonen spenderade jag hos FACE för en liten brudsminkning inför ett reportage framöver, ställde upp som sminkmodell som tjänst åt en vän. Alltid lite awkvard att bli fotad men det gick så bra så :-) Roligt att få lite sminktips också! Våren är på gång och så även alla bröllop..så många tidningar kör bröllopsteman nu.
Efter det var jag hos duktiga Tomas på salongen och fyllde i utväxten litegrann, det var dags då vi gjorde det i slutet av januari senast. Skönt att känna sig fräsch igen!! Vi använde oss sedan av mina favoritprodukter från Kerastase, nämligen Oleo Relax serien som lugnar lite grova, frissiga hår som mitt.


Favoritserien. Bra mot bångstyrigt och frizzigt hår.


Oléo-Relax Slim, suverän föncreme.


Glad, nyfärgad tjej

trend: lugg

Lugg är en trend som kommer och går, personligen så gillar jag lugg och föll för frestelsen i höstas då jag själv klippte lugg. Jag har haft lugg till och från under åren, gillar't!


Lugg med hårförlängning


Lugg med mitt egna hår, klippt i en lång page.

De kan komma i de flesta varianter, men jag gillar den lite längre, softare looken mest framför superkorta luggar. Här kommer lite inspirationsbilder på luggar jag gillar!


Lång, soft lugg på fröken Lopez





Tjock lugg på miss Tyra


Återigen lång lugg


Nicole Richie är söt i lugg





Likaså Reese

Sen måste jag följa upp med några exempel på luggar som inte faller mig i smaken...Men som sagt, det är bara min personliga åsikt.









Om du är rädd för "det stora klippet" så finns det mängder av löshårsluggar att köpa, bland annat här
Kul för en kväll, om inte annat!

Iphone freak?

Min Iphone är min favoritleksak här hemma och särskilt fotoprogram där man kan lägga olika lager/färgsättningar på bilder det tycker jag är superkul av någon anledning. Gärna lite retro..Så här kan det se ut när jag sitter hemma och har tråkigt...


Nåt slags retrofilter i Camera+


Och nåt filter i Plastic Bullet



Även chefernas hundar råkar ut för Iphone-lekarna..



...liksom hyresvärdarnas katter...



...och någon stackars skog..


och körsbärsträden i Kungsan!

Vilka är era favorit-appar?

Test: Kerastase färgbevarande serie vs Sebastian

För en tid sedan skrev jag inlägg om att både Kerastase och Sebastian kommit med nya färgbevarande schampo- balsam - och vårdande produkter. Självklart har jag testat båda två, hårfjant som jag är.

Kerastase
's färgschampo Baum Lavant är paraben- och sulfatfritt, vilket minskar slitage på hårstråt och lämpar sig bra för hår som blöder mycket färg. Det löddrar inte, och visst känns det lite konstigt att tvätta med det första gången just för att det känns som man försöker tvätta håret med ett balsam. Men tillsätter man lite, lite vatten löddrar det lite mer och blir enklare att jobba med.
Schampot är mycket vårdande. Det används inte med balsam, utan när håret är fuktigt ska man spraya i Chroma Crystal, en glans- och fuktgivande spray.
Så vad tyckte jag?
Håret kändes mycket mjukt, lent och följsamt, nästan som täckt av en mjuk hinna. Jag tror det är rent psykiskt men jag vill att schampon ska löddra ordentligt för att håret ska kännas riktigt rent. Man är så insnöad på att det ska löddra! Man bör, om man använder detta schampo, tvätta håret var fjärde gång med ett annat färgbevarande schampo just för att Baum Lavant är så otroligt milt och inte rengör lika djupt som ett "vanligt" schampo med sulfater i. Detta är absolut en bra serie, bra för Er som har hår som verkligen blöder färg.




Sebastian
kom med två färgschampon, Mono och Multi, för enfärgat och för flerfärgat/slingade hår. Balsamet är det som är annorlunda, det är i mousseform så det ska tränga in överallt och reparera/försluta varje fiber i hårstråt. Schampot älskar jag, det är drygt, doftar gott och löddrar rikligt (återigen, psykiskt). Balsamet är fluffigt och lätt att applicera, men viktigt att låta det verka i några minuter just för den utredande effekten. Den här serien tycker jag väldigt mycket om och håret känns bra av den. Så det här är vad som används i mitt badrum just nu!





fula kändishår

Dagens fula kändishår står vanligtvis snygga Pink för, samt fjortis-rockern Avril Lavigne.
Jag vet inte vad som hänt med Pink, frisyren ser inte fint klippt ut och är inte särskilt smickrande till sångerskans ansikte. Nä, ingen hit där.


Inte särskilt vacker frisyr.




Vanligtvis brukar hon vara schysst i håret, tufft hår för en tuff tjej, se nedan.







Sen över till Avril Lavigne. Okej, jag förstår hela grejen med att vara tonårs-rocker (...fast hon är väl över 20 nu...?) men måste man se ut som en sjuåring som lekt med färgspray hos frisören för det??






Hon har blommor i sitt hår..

I veckan började man sakta få vårkänslor, det var sol, snön smälte och fåglarna började sjunga. Idag är det murrigt, kallt, mulet och deppigt och jag ligger hemma med en praktförkylning..Då passar det bra att pigga upp sig med lite vårblommor. När F&M hade visning på Wellastudion gjordes dessa fina kreationer med hjälp av blommor. Fint, somrigt och definitivt uppseendeväckande!










Vårkänslor!

Inspiration: flätkonst

En grupp hårstylister har skapat frisyrserien "I'm Right Hair" som är en lek med hår som huvudbonader där de jobbat med olika texturer som flätat och krusat. Häftiga frisyrer tycker jag, och inspirerande!



RSS 2.0