SJP's snygga klänningar

SJP kan ju klä sig, det vet vi nog alla. Därför är jag inte förvånad över dessa klänningar. Men måste ändå lägga upp dem för de är så fina, och vad söt hon var med lite mer sommarblonda toner på håret till den gula klänningen.




Den här klänningen skulle jag dö för.

Nya Hayden - hot or...not?

Hayden har för mig alltid varit ett riktigt exempel på hur en helylle amerikansk tonårs cheerleader ser ut. Liten, söt och blond. En stil hon passat bra i, hon var även söt när hon blev rödhårig ett tag.
För en tid sedan klippte hon dock av sig håret, och det rätt rejält. Hur jag än har vridit och vänt på det så tror jag att jag föredrar henne med långt av någon anledning. Jag brukar heja på när någon tar steget och kapar av håret, men njae detta är jag inte superexcited över.
Vad tycker ni?


Hayden förut


Riktigt söt och flickig


Nyklippt


Tema: avfärgning

Det är många som frågar mig om avfärgningar och den långa resan från svart till blond, så jag tänkte skriva några rader om detta.
Avfärgning är en trixig behandling som kan ge lite mer eller mindre bra resultat. Jag tycker inte man ska göra det hemma. Många jag känner har gjort det, några få har lyckats rätt bra, medan andra många gånger köper en stark blekning/avfärgning på ICA eller Kicks, blir knall orange/gul/röd flammig och då är det svårt för oss frisörer när de kommer och vill ha hjälp. Att man kan bli flammig i färgen kan bero på om du till exempel färgat dig mörk/svart hemma så blir det lätt att man applicerar lite mer färg på vissa ställen, man överlappar hela tiden utväxten och får färg på det redan färgade håret så färgen adderar, och kan upplevas sotig. Detta innebär att den mörka färgen sitter extra hårt på vissa partier, särskilt runt ansatserna i fram och överhåret. Då är det jättesvårt att fixa bort det själv. Vi frisörer kan ju göra avfärgningar på olika sätt, ofta sitter kunden i schamponeringen och man gör en sk blondortvätt med blekning, lite väte och vatten. Man kan då massera in blandnigen och fokusera lite extra på sotiga områden. Ofta gör man en sådan blondor tvätt till att börja med, och därefter någon kompletterande behandling såsom nyansering, toning eller slingor. När man avfärgar hemma kan man inte "punktbehandla" på samma vis.
Som jag skrivit i inlägg från tidigare, så har jag själv gått från svart till blond. Detta tog cirka ett år, vi gjorde blekta slingor, tätt i håret, var tredje månad ungefär. Plus lite silvertoningar och silverschampo som dämpade allt  det varma som kröp fram när håret ljusades upp. Det tog tid men jag fick en mycket fin blond färg.
Visst kan man göra det fortare, men alla hår tål inte det. Jag valde den vägen och hur du vill bli ljus är upp till dig. Men det är extremt krävande för håret, och det är bättre att få lite hjälp trots att det kostar, än att totalförstöra håret hemma. När jag hjälpte min syster gå från mörk till ljus, gjorde vi en avfärgning först, därefter blekta foliesligor som vi sedan nyanserade med en ljus, kallare färg. Se bild längst ner, under mina foton.


svarthåriga jag.


Efter första behandlingen


Efter andra eller tredje gången hos frisören, dålig bild och ljus dock :)


Cirka ett halvår efter jag börjat.


Cirka exakt ett år efter jag börjat ljusa upp mig.


Syster före


Syster efter. Mycket värme i färgen, men inte något orange- och gulflammigt hår. :-) En resa från svart till blond tar tid och man får räkna med lite koppriga toner ett tag.

Mette-Marit kör vågor

Snubblade över ännu en bild från middagen den 18/6. Mette-Marit var tjusig i rosa stass och suveränt cool frisyr, väldigt fint, feminint och elegant med vågor. Tummen upp!




Fantastiskt vackra Victoria

Kronprinsessans bröllop är en dröm för en hår-skönhets-mode junkie som mig. Hon var fantastiskt vacker på middagen med regeringen som hölls den 18/6, med en alldeles underbar hårupsättning dekorerad med en pil, inspirerad av Amors pilar månne? En fin detalj tycker jag. Jag undrar om det är giganterna Peter eller Johan på Björn Axén som står för hennes frisyr, de brukar ha något med kungahusets håruppsättningar att göra.
Tyvärr luskade jag inte fram någon bild på Victorias hår bakifrån, men det kan man se på tex aftonbladets videoklipp.
På den stora bröllopsdagen är Victoria helt underbart vacker. Klänningen är en dröm, håret, slöjan och diademet är utsökta. En riktig sagoprinsessa, jag saknar ord.


Vår vackra prinsessa.


Vacker slöja, från 1800-talet om jag inte minns fel.





Vacker håruppsättning på den stora middagen dagen före bröllopet


Här skymtas hårsmycket i form av en pil.



En sak måste jag dock poängtera ang bröllopet. Fashionistan Ebba Von Sydow har ju bloggat om bröllopet och jag förväntade mig att hennes outfit skulle vara något riktigt coolt. Men denna klänning tyckte jag inte alls om, tyvärr. Besvikelse!


 På ett kungabröllop?

Summer Glow

Jennifer Lopez är ofta både tidningar, övrig media samt tjejers inspiration när sommaren närmar sig. Stjärnan lyckas alltid få till den glödande, solkyssta looken till perfektion. Sannerligen med hjälp av mängder av skönhetsprodukter inom B.U.S.-familjen och solduschar samt rätt makeup. För ett hårfreak som mig så inspireras jag även av hennes hår, hon har väldigt snygga varma bruna toner i sitt svall. Dock ryktas det ofta om peruker när det gäller la Lopez, hur det är vet jag inte men löshår använder hon nog flitigt. Summan av kardemmumman är att hennes look komplett med solkysst hur och snyggt brun hårman är en look att sträva efter nu när sommarmånaderna närmar sig.










¨Inspiration: The Hills-tjejerna

Jag är tyvärr en Hills-anhängare och säga vad man vill om serien så är tjejerna alltid måna om att vara snygga i håret. Hur många tjejer har inte velat haft LC's hår? Hon och Whitney kör en soft look, som nästan ser ofixad ut. Iallafall färgmässigt. Frisyrerna är ofta långa hår och jag tror lock/plattång är dessa tjejers favoritpryl.
Den långa, vågiga stilen fixas lätt med en stor locktång eller Gamas kända plattång som är enkel att locka med, + en massa löshår..Locka håret och separera sedan och dra fingrarna genom lockarna för en avslappnad, mer vågig look. Spray och massor med glans är bra hjälpmedel, och för dig som har lite mer glidigt, mjukt nordiskt hår kanske någon produkt som ger mer textur.


LC är visserligen inte med i The Hills längre. Men hon är en av seriens stora inspirationskällor, både hår-och stilmässigt. Här sportar hon årets trend- flätor.


LC och hennes famösa svall.


Whitney har numera som alla vet sin egen serie. Men vackert hår, oavsett :)


Lo


Heidi. Här innan hennes skräck-operationer.



Audrina är något sällsynt i såpan - nämligen brunett :)


Kristin.

Svar på frågestund, del 1

Har letat den där Osis Body Me överallt på nätet men hittar den inte, är den inte släppt på marknaden än?

Svar:
Den skulle lanseras nu under våren, tyvärr vet jag inte exakt när. Om den inte finns hos frisör nu, eller nätshoppar, så dyker den definitivt upp snart!

Hur många gånger kan man behöva slinga ett svart hår tills det blir snyggt ljust? utan orangea skiftningar. Jag gör det hos frisören.
Och har du nå tips på hur man lätt kan "dra ur" toningen?

Svar:
Det varierar från fall till fall, hur "hårt" den mörka färgen sitter fast, osv. För mig tog det kanske två-tre behandlingar innan jag hade en ljusare, snygg brun färg och cirka ett år tills jag var helt blond. En snygg blond nyans. Min frisör gjorde folieslingor med blekning plus att hon gjorde lite silvertoningar i schamponeringen. Det är viktigt att underhålla färgen med diverse silver-produkter såsom silverschampon och toningar.
Dra ur toningen, nja jag har hört att vissa balsam/inpackningar kan vara bra när det gäller att dra ur färg, välj då de sorter som inte är färgbevarande. :)

Hej!
Vilken fin blogg du har!

Vad snällt med en frågestund.
Kan då passa på att fråga hur man fäster hårnålar så de ska sitta när man gjort en luggfläta? Inte inbakad.
Vet att man korsar nålarna, men det hjälper inte helt. Var i flätan ska man fästa dem? Har ganska lång lugg så den går ju bak mot tofsen vilket gör att topparna från flätan sticker upp på andra sidan, inte så snyggt.

Svar:
Det beror lite på, jag brukar fästa i slutet av flätan och gömma nålen och slutet av flätan under tofsen på något vis. Sen om de sitter eller inte beror oftast på hårnålarna, jag menar, hårnålar från  tex H&M är helt annorlunda än om du köper lika hårnålar tex hos frisör eller hårshop. De mer proffsiga nålarna sitter som berg :) Sen kan man använda nålar som är till för håruppsättningar att lirka in topparna som sticker ut, nålarna ser ut som bilden nedan. De är urbra när det gäller att fästa frisyrer.


Att tona håret hemma , är det en bra idé ? har hört att många tycker att det är idiotiskt och bara förstör håret . vad tycker du ?

Svar:
Jag tycker att man kan tona håret hemma om det inte är någon världsförändring man planerar. Är det lite mörkare eller ton-i-ton så kan man köra på. Men när det kommer till att bleka håret, eller ännu värre avfärga det, så råder jag alla att gå till en kunnig frisör. Det kostar pengar, men då slipper man förstöra håret. Hittar du en bra frisör så kan det gå väldigt skonsamt  och lätt.  Man kan ju numera köpa Proffsiga toningar online i div hårshoppar samt hos frisörer, så det är mycket man kan göra hemma nuförtiden :)


RSS 2.0