Svar på frågestund: hår.

Mitt hår är liksom sprött o spretigt. Ser liksom risigt ut även om jag anväder inpaktningar o dylikt. Rätt fin kvalite och får lätt sliten effekt i topparna... blir galen. 'vill ha hästmans hår' eftersom det är så fint blir det lätt svårt att styla och alltid efter fönen blir det väldigt torrt även om jag dampar ner med massa produkter....
Vad ska jag hitta på?


Du kanske måste prova dig vidare i produktdjungeln tills du hittar rätt produkt för just dig. Värmeskydd när du fönar är superviktigt, särskilt om du fönar ofta. När du fönar, försök blåsa nedåt, längs med hårstråna så allt "fjös" lägger sig. En fön med smalt munstycke kan vara en bra investering. Toppa håret regelbundet, och använd ett bra serum (vilket du kanske redan gör) Kerastase Elixir Ultime är en suverän olja/serum som passar de flesta. Dyr, men värd pengarna!


Hur får man fin volym?
Har du testat Frank Provost? är det något att ha?
Räddning för slitna toppar?
Hur gör man så att håret håller sig hela dagen?
Kan man få håret att skynda på växandet?
Många frågor, jag vet! Är en riktig hårnörd och har testat allt!



  • Fin volym kan fixas med hjälp av volymgivande produkter såsom schampo, balsam, styling osv. Jag tycker Sebastians Volupt Spray ger bra stöd, samt om man tar hjälp av en volumaster eller creptång. Toupera tunna passéer lätt närmast hårbotten, kläm snabbt med volumaster, spraya. Klart! Annars tycker jag även Dust-it från Osis ger bra lyft.
  • Frank Provost har jag inte provat, jag tror säkert det är bra för vissa hår. Mitt eget hår är däremot för krångligt och preparerat, så jag håller mig till Wella Professionals Care samt Kerastase.
  • Slitna toppar, förutom klipp så ta hand om håret med inpackningar, använd alltid värmeskydd när du stylar, och satsa på ett bra serum för trötta toppar. Kerastase har en suverän olja, Elixir Ultime, som är fantastisk. Men det är rätt dyrt. Annars har wella många bra produkter, till exempel ett nytt serum ur Enrich serien, som heter Enrich Hair Ends Elixir. (se bild nedan)


  • Hur man får håret att hålla sig hela dagen? Ja det beror ju på vad det är för styling du gjort. :-) Men en grundlig styling med bra produkter som ger den stadga man önskar är alltid en bra början. Man tjänar på att göra en grundlig styling. Iallafall märker jag det på mig själv, har jag slarvat med en föning märks det på mitt hår. Ha med produkter som hårspray med i handväskan så du kan piffa till dig under dagen. Självklart, går du ut i spöregn är de flesta frisyrer körda.
  • Om man kan skynda på hårväxten vet jag inte. Visst, en del tycker att hälsokostpreparat för hår/hud/osv fungerar, men jag har ingen erfarenhet av det. Om man tar hand om sitt hår, vårdar och klipper det regelbundet, skyddar det mot värme, sol och andra påfrestningar så klarar man sig nog långt.


Hej,
har länge funderat kring permanent. Har gått till flera salonger och jag så vitt jag förstått det så förstör det håret extremt mycket. Undrar om du har tips på hur man kan fejka krulligt hår. Har själv normaltjockt, en aning lockigt hår. Har överflöd på volym i håret.
Tack för en grym blogg.


Hej! tack, tack. :-) Klart permanent sliter på håret, det är en kemisk behandling, men om man inte har superslitet hår själv innan så brukar det gå bra. Vårdar man håret med bra produkter så kommer man långt. Om du vill fejka krulligt hår kan du locka håret med en tunn, tunn locktång, både konformad och vanlig går bra. Preppa med passande styling, det finns många bra sprayer just framtagna för när man lägger/lockar håret. Locka små, små passér. Vill man inte se ut som en blunddocka kan man försiktigt borsta igenom lockarna med en svinborste när håret svalnat. Vill du ha busigare look, toupera slinga för slinga försiktigt. Sen om man har tid kan man lägga håret på små spolar, gärna av typen Molton Brown, men det är lite knepigt att göra på sig själv kanske :-) Nedan är en busig frisyr på en tjej som har väldigt typiskt, nordiskt fint hår. Men efter locktång och lite toupering blev hon så här söt. (gjort av en duktig tjej som heter Johanna)


vad är det mest skonsamma settet att färga håret blont på? (när man har rött hår som redan är otroligt slitet)


Det finns inget riktigt skonsamt sätt att bli blond på. Om du redan har färgat, rött hår så är blekning enda valet. Ljusfärg funkar inte bra på färgat hår. Man kan bleka tunna folieslingor kanske varannan/var tredje månad för att stegvis bli blond. Du kan chansa och göra allt på en gång, men var då beredd på att du får klippa en del. Risken är när man är rödhårig att det blir gult också. Du får nog räkna med att du kan få en varm ton på håret. Skulle jag vara i din sists skulle jag om jag kände att jag måste bli blond, bli det stegvis.


Hur gör man sitt mahognybruna hår ljusare på bästa sätt för håret och för att det skall bli snyggt? Det är färgat (och jag vet inte allt jag har haft i håret) sedan innan. Jag vill inte ha det ljusblont utan mer mörkblont.


Du kan gå och göra många, tunna blekta slingor varannan/var tredje månad för att skonsamt bli ljusare. Eftersom det är rätt mkt rött i mahogny kan du behöva nyanseras också. Det tar ett tag att bli ljus, är du modig kan du försöka få en frisör att göra det på en gång, med avfärgning eller så. Men det är rätt tufft för håret och kan bli rätt fel också. Så: slingor regelbundet med eventuell nyansering där man försöker dämpa gula eller andra oönskade effekter i håret. Nu är det väldigt svårt att svara på varje enskilt fall när man inte ser ditt hår. Vad som är mahognybrunt för dig kanske inte är mahognybrunt för mig :-) men röda hår är rätt svåra att få fint ljusa utan att det kommer upp en massa värme i håret.


jag har fruktansvärt torr hårbotten och mitt hår blir fett väldigt fort. vad rekommenderar du? :)


Det finns många special serier för fet, torr, mjällig eller irriterad botten. Du skulle nog satsa på ett frisörschampo som vårdar botten, så den hålls mjuk utan att producera för mycket fett. Kerastase Bio Recharge Serie har schampon och andra produkter för problematiska hårbottnar. Kerastase säljs hos frisör och på många webbshoppar.


vad ska man göra om man har elektriskt hår?:p


Håret blir gärna elektriskt på vintern när luften är torrare. Du kan prova lite anti-frizz produkter, serum, och Glanz har tagit fram en borste som jag själv använder, som bland annat verkar så att den är antistatisk. Värt ett försök, www.glanz.se!


jag råkade lägga min fråga under löshårsinlägget där med Gladys.. men har en till fråga. är jävligt ljus lite åt det rosa hållet i hyn, har ljusblå ögon och är just nu galet rödhårig, mörkt men vill ha det där snygga courtney cox i cougartown håret. det är nånstans mellan svart och brunt. funkar det eller kommer jag se ut som ett perkele?


Hej! Det är lite svårt att säga när jag inte vet hur du ser ut, :-) men, om man anpassar make up och färgning av ögonbryn till nya hårfärgen brukar det gå bra. Gå till en frisör som kan se dig live och fråga vad de tycker. För ofta kan en del som är tokljusa vara supersnygga i mörkt hår. :-)


Gillar din blogg skarpt! Jag har problem med mitt hår, det ligger ALLTID platt på huvudet med inslag av konstiga spret åt alla håll. Jag skulle vilja ha volym och hollywoodsvall med vackra vågor. hur gör jag då???:)

Tack tack! Bra tips för volym är att skaffa en volumaster alt liten creptång. Toupera håret lätt mot hårbotten, kläm till med tången, spraya. Dust it är en bra produkt för volym! Försök när du fönar, att blåsa nedåt så alla de där "spreten" lägger sig. För att få ett vågigt svall kan du först locka håret med en stor locktång (från 21mm och uppåt, gärna 30mm). Spraya, låt håret svalna. Därefter borstar du ur lockarna lätt med en svinborste, och avslutar med en massa glans. Denna frisyr håller några dagar, det enda som händer är att lockorna/vågorna fadar ut lite mer för varje dag. På bilden nedan har jag använd mig av denna metod, mitt hår är lockad med Ceracurl 21mm locktång.



Mitt hår ser bränt och otroligt slitet ut även fast jag har slängt min plattång och klipper mig var 6:e vecka... vad ska jag göra!?


Boosta håret med bra inpackningar, schampon och balsam. Kanske något bra serum för längderna? Sen kan stress också påverka hår, hud, allt möjligt. Kanske ta det lite lugnt i varddagen?


Hej!
Om jag är blond, inte platina men nästan. och vill färga håret brunt. va måste frisören göra då? Jag av på ett ställe o de pratade om förpigmentering, vad är det? va måste de göra? är det en svår process eller?

Förmigmentering är inget jätteavancerat, ofta måste man tillsätta pigment (ofta röda) på ett mycket ljust hår för att det inte ska bli missfärgat. Det finns olika tillvägagångssätt beroende på vad man arbetar med för märke på salongerna, men hos Wella brukar man lägga en röd toning ur Color Fresh serien i hela håret, låta verka och sedan skölja ur innan man applicerar den tänkta färgen.


Hej, jag har lockigt hår och jag använder hårinpacking och balsam. Mitt hår blir mjukt förstunden men senare blir det tråkigt och trassligt.. några bra tips?


Jag tycker Kerastase Oleo Curl-serie är super för lockiga hår. Viktigt är att hitta produkter som passar ditt lockiga hår utan att det tynger ner, eller gör håret frizzigt. Ibland får man prova sig fram ett tag innan man blir nöjd.


Hej!

Jag har mellanbrunt/ljusbrunt hår med lite röda och guldiga inslag. vill ha en fin beige blond, honungsblond färg..

har färg hemma som jag ska ta efteråt jag avärfgat. men ska jag avfärga så det blir blont eller oranget? Och om jag avfärgar så det blir blont, gör det nåt om det är lite gult eller? JÄTTE tacksam för svar!
Kramis


Oj, sånt där är alltid svårt att svara på. Eftersom du vill bli lite honungsblond så gör det ju inget om du får lite varma toner på håret efter din avfärgning. Men om det blir orange är det kanske lite svårare att få håret beigeblont. Skulle det ha gjorts på salong och du ville bli ljus på en gång skulle man nog avfärga håret så att så mycket som möjligt av de mörka/röda pigmenten avlägsnas, sedan skulle de nog nyansera till önskad ton. Men gör man hemma är det lite knivigare. Jag är inte så insatt på färgerna man köper hem, tyvärr :-) Sen beror det på hur mycket gammal färg du har i håret från tidigare gånger, det kan göra att din färg blir flammig. När man färgar hemma är det lätt att applicera för mycket färg på fronten till exempel, och då kan det blii svårare att få färgen att lossna där.


Är det sant att shampoo öppnar upp hårstrået, att inpackning vårdar det, och att balsamet sluter hårstrået, och att man ska använda det i den ordningen?? Såg det på en annan frisörblogg ;)

Det stämmer bra det :-)


Hej, jag har provat kreatinslingor och clip-on hårförlängning. Vad tycker du om tape? Så kallade skin wefts, tape-on etc. Jag har riktigt tunt hår.
Skulle du kunna säga för - emot för olika hårförlängningsmetoder? Och gärna för vilken typ av hår det ena eller det andra passar bäst.


Hej, vad tyckte du om keratin? Det tror jag funkar ätt bra på tunt hår, om man går till en bra frisör och sköter det väl. Nu jobbar jag inte själv med håförlängning så jag kan inte svara helt korrekt här känner jag :-)Tape har jag ingen erfarenhet av men har läst att det ska vara bra till att förtjocka tunna hår. Weaving som jag gjorde, där man syr fast löshåret i en inbakad fläta i hårbotten, är inte så bra för tunna och svaga hår. Det blir en del dragningar av löshåret vilket jag själv fick erfara, och jag har rätt kraftigt hår. Det kommer nog ett mer fördjupande extensons-inlägg snart :-)


Hej. Jag är naturligt blond, men funderar på att lägga en lite mer guldigare nyans på håret för att inte se så blek ut i vinter. Jag vill inte göra någon större förändring och definitivt inte bli brunett. Jag vill bara få en finare nyans. Så jag undrar om du har något tips till mig? Jag färgar håret hemma eftersom jag har lite skräck för frisörer :) Jag har inte ännu hittat någon frisör som jag skulle våga färga håret hos.. Och jag är lite pedant när det gäller hår.
En annan fråga. Jag köpte utomlands ett proteinschampoo som jag har älskat. Den är naturlig och innehåller inte en massa kemikalier (?). Den är slut nu och går inte att få tag i sverige. Har du något tips på något liknande schampoo som går att få tag i hä r?


Hej! Wella Color Fresh är en lättare toning som tvättas ur efter 4-6 tvättar, och de har fina nyanser om man inte vill göra något extremt. Även Goldwells skumtoningar är fina. Finns både i webbshoppar och hos frisör.

Nja, jag är inte så insatt på naturliga hårprodukter, men vet att det finns många ekologiska, naturliga hårserier, kanske du kan googla fram något. Annars tycker många om LUSH's schampon, som består av ingredienser från växtriket.


Jag får fett hår snabbt, vad kan ma göra åt det? jätte irriterande


Först och främst leta reda på ett bra schampo och balsam som reglerar fet hårbotten. Sen kan Dust-it och torrschampon hjälpa om man inte vill tvätta håret hela tiden. Viktigt är att kanske inte tvätta håret varje dag då det kan rubba den naturliga balansen i hårbotten


jag färgade precis håret svart med permanent hårfärg, fast nu så ångrar jag mig. Skulle jag kunna typ färga brunt över eller blir det konstig färg?


Om du lägger en brun färg över ett svart hår så tror jag inte det händer så mycket. Vill du bli ljus igen så får du nog avfärga/bleka håret och sedan lägga på önskad nyans. Såna behandlingar tycker jag är bäst att göra hos frisör, men visst, många lyckas och fixar det på egen hand. Alternativt att du stegvis blir ljusare med hjälp av folieslingor då och då hos frisör.


Kom ihåg att inte ta mina råd på blodigt allvar, jag är relativt ny i branschen och det är alltid lättare att svara på färgfrågor när man ser kunden i fråga. :-)


hårtrubbel?

Frågor om hår? Shoot!


Visning på Wellastudio

Igår hade salongen jag jobbar på en inspirationsvisning för andra frisörer på Wellastudion i sthlm. Ett tjugotal modeller skulle färgas, klippas, stylas osv innan visningen gick av stapeln på kvällen. En rolig och inspirerande dag!
Nedan lite bilder från dagen


Håruppsättningar








rihanna coolast på galan

American Music Awards hölls häromnatten och det är alltid kul att kolla in klänningar på dessa events..Rihanna var lika cool som alltid, och blev min favorit just för att hon verkligen står ut ur mängden och klänningen är underbar.




Lugglisa

Idag lät jag J, en av frisörerna på min praktikplats, att klippa av en bit av mitt löshår, som var rätt slitet i längderna och topparna nu. I samma veva fick jag för mig att klippa lugg, något jag inte haft på fyra år. Men jag är supernöjd och det känns nytt och fräscht, ibland blir man så trött på sig själv och sitt hår :-)


Mama Galan 2010

Igår var det så dags att assistera&jobba backstage med hår på mama galan som  hölls på Berns. Ett gäng kändismammor skulle gå modevisning med sina söta barn och så här fina blev de!












Imorgon: Backstage inför årets Mama 2010

Imorgon tar jag ledigt från helgjobbet för att jobba backstage med hår inför Mama's gala på Berns. Schwarzkopf står för produkterna, och ett gäng kändismammor ska stylas för catwalken, ska bli otroligt kul, inspirerande och spännande! Vem blir årets mama 2010?
Bara att packa stylingväskan och ge sig ut på äventyr :-)



Rundborstföna sig själv?

Bloggen har fått lida sista tiden då mitt schema är fullspäckat av frisörlärlingstid, helgjobb och den enda lediga dagen går åt att fixa allt man inte hinner övriga dagar. :-) Men det är så här livet som student/lärling ser ut. Man får kämpa och bita ihop ett par år och sedan kommer belöningen när man står färdig och fullärd. Jag verkligen älskar min praktikplats, det är ett otroligt kunnigt gäng som ger massvis med inspiration.
Nackdelen med att ha 0 fritid är att man sällan hinner skämma bort sig själv. Jag har mina lååånga extensions nu och mitt eget, naturligt tjocka hår att ta hand om och det kräver sin tid. Tvätt och fön tar ca en timme. Igår stannade jag kvar efter arbetstid och fick håret tvättat, sedan rundborstfönade jag mig själv. Som frisör skämmer du bort andra, men får sällan tid till dig själv. :-) Rundborsföning kan vara lite tricky att göra på sig själv, och särskilt på mig som har så extremt mycket hår. Nä, snart åker dessa extensions ut och något spännande tar dess plats, ny frisyr kanske?


För att få mitt hår slätt har jag använt Kerastase Oleo Relax schampo, inpacking och föncreme. Superba produkter.

Världens snyggaste 40+:are?

Enligt mig iallafall. Madame Jennifer Lopez.






Exotic Body Scrub piggar upp huden

I dagarna fick jag hem en kroppskrubb från Enhus Organic. Exotic Body Scrub är en peeling med exfolierande socker och vårdande kokosolja som piggar upp huden och ger ny lyster. Den doftar så gott så jag får nästan smälla mig på fingrarna för att inte ta en tugga. Den doftar exotiskt, som namnet anger, men även godis! (Tycker jag iallafall.) Huden blir mjuk och len och doften sitter kvar efteråt. Jag gillar Enhus filosofi, att deras produkter inte innehåller mineraloljor, artificiella färg- och dofttillsatser eller animaliska restprodukter och att de inte är testade på djur. Som gammal LUSH-medarbetare så är de viktiga egenskaper för mig när det gäller val av hud-och kroppsvård.



Pris 325:- för 237ml

RSS 2.0