Frågestund: Hår

Jag har märkt i kommentarsfälten att det då och då dyker upp frågor om hårvård, färg, styling osv. Ibland händer det att jag missar att svara på dem så jag tänkte att jag lägger upp en liten frågestund här, där ni som känner er manade kan ställa frågor. Då har jag alla frågor samlade på ett och samma ställe :)
Vissa frågor är svåra att svara på när jag inte kan se/känna på håret, det är alltid bra att gå till en frisör och fråga. Men jag tänkte svara så gott jag kan. Kör på!


Blondare tider

Idag hade jag söta Kajsa på besök hemma. Kajsa har ett otroligt tjockt, fint hår men har dessvärre haft lite otur med frisörer. Kajsa ligger kanske på en 7/8:a naturligt och ljusarefärgar utväxten. Dock är ljusfärgning ganska knivigt i och med att det uppkommer mycket guld när man ljusar upp håret. Blekning är lite tuffare men det sliter också mycket, och kan irritera hårbotten. Blekning tar man till när ljusfärg inte orkar med, ljusfärg kan inte ljusa upp lika många steg som en blekning kan. Ljusfärg kan bli jättefint när man väl lyckats hitta rätt nyanser. Det gäller att tänka kalla nyanser, som på Kajsa lade vi 11/1 där 1:an står för ask, som är kall, och sedan blandade jag i lite 12/16 där 1:an=ask, 6:an=violett. Båda kalla. Nyanserna betyder siffrorna som står bakom strecket. 11 och 12 är ljushetsläget. Nu blev det mycket siffror här men det kanske makes some sense iallafall :D
Utväxten blev bra och sedan lade jag en skumtoning från Goldwell i färgen 9GB. (G=guld, B=beige) för att nyansera längderna lite, för att få en jämnare ton och ett fint skimmer.


Perfekt för dig som vill ha volym!

Osis Body Me volymkräm har jag tagit upp tidigare, men den tåls att nämnas igen. Den är så otroligt bra, mitt hår känns för nästan för tjockt. Den ger håret en lätt ruggad yta, men utan att det känns frizzigt. Dock kommer jag inte använda den varje gång jag tvättar och stylar håret eftersom det känns för jobbigt med grövre, större hår än vad jag redan har. Mitt hår är lite torrt och svårt att tämja i vanliga fall :) Men jag kan tänka mig att på Er med lenare, finare hår är nog denna suverän.
Tillsammans med Osis Dust It i botten så har ni ett vinnande recept för volym.
Body Me appliceras i vått hår.
Säljs hos frisör.


lilla Dust It och Body Me från Osis+


Årets första bikini

Gud vilket härligt väder det var idag! Jag var som tur var ledig, men hade tvättstuga. Så mellan maskinerna satt jag i solen på vår innergård och mös. Sommarkänslor på hög nivå!
Senare på eftermiddagen shoppade jag 2010's första bikinis, båda från H&M. En lila och en turkos, den turkosa i samma modell fast med bronsfärgat spänne mellan byst och på trosor. H&M är duktiga på söta bikinis till minipriser!
Snart blir det en tur till gymmet igen, har en plan att följa så jag känner mig bikinifit inför sommaren :)



Den ena bikinin.

Ny frisyr

Idag blev det en klippning för min del. Vi tog en decimeter på längden, mina toppar var så slitna att de började äta upp sig själva. Men det är förståeligt, topparna hade ju varit med om resan svart-blond-röd-brun så de hade givit upp :)
En sån här enkel frisyr blir vardagsfin och feminin med hjälp av lite lockar.
I fuktigt hår applicerades Oleo Relax krämen från Kérastase, samt oljan ur Oleo relax serien. Därefter fönades håret torrt och lockades med en stor plattång. Avslutningsvis sprayades Zero Gravity från Sebastian över hela håret, en lätt hårspray som ger lagom stadga.


Flätan hetare än någonsin

Tidigt i våras såg man den stora, slarviga flätan på många modeller på såväl catwalk som annonstavlor. Nu har det praktiskt taget exploderat, man ser flätan överallt. Det är inbakade, fiskbens- tre, fyr och fem-flätor i alla dess former och varianter. Men mest populär, och nog den som är lättast att göra hemma också, är den lättburna slarviga sidoflätan. Den blir snyggast med hjälp av lite löshår, om man inte fått världstjockt hår av naturen.
Viktigt när man gör denna frisyr är att boosta med bra stylingprodukter som ger lite textur, håret ska inte vara superlent och glansigt, då glider det bara ur. Marknaden svämmar över av bra produkter, en jag starkt kan rekommendera om man vill ha mer volym är Body Me från Schwarzkopf's Osis+ serie. Det är ett volymserum som ger håret en fylligare känsla samt är begåvad med värmeskydd. Vi fick den i goodiebagen från Schwarzkopf's presslunch och jag provade den häromdagen, jädrar vilken volym jag fick. Visst har jag tjockt hår av naturen men med denna så kändes det som att mitt hår praktiskt taget svällde, jag stod på jobbet och pillade med min frisyr och slogs av tanken att jäklar vad tjockt mitt hår kändes! Ett hett tips till er som önskar volym! Finns hos frisör.


Heta flätan


Flätor kan varieras i oändlighet


Flätorna syns på såväl catwalk..


Som på kändisar som Mary Kate Olsen, Blake Lively och Diane Kruger




Klippt??

I veckan ska jag klippa mig, men vete sjutton hur! Min dröm är långt hår, jag älskar det, och har haft mycket extensions i mina dar. Dock verkar mitt egna hår äta upp sig själv när det kommer strax nedanför axlarna. Det är redan poröst med tanke på att jag gått från svart-->blond-->röd-->brunett på cirka 1,5 års tid, vilket kan bidra till att topparna inte orkar och börjar snaska på sig själva vilket resulterar i en liten naturlig klippning. (Som jag inte vill ha, suck!)
Så frågan är nu om jag bara ska fega och toppa håret, kämpa vidare för mina längder eller om jag ska vara brave nog att klippa en cool page, eller en riktigt tuff, kortare frippa?
Jaja, jag som blivande frisör borde banne mig ha lite krut i mig att våga göra ett klipp, jag har ingen ursäkt för min feghet :)  Att googla på hairstyles eller köpa mig några frisyrtidningar kanske är en bra idé.
Skulle Ni våga klippa er kort?


Jag är van vid lite längder..



Osis+ curl me soft

Ännu en nyhet i Osis serien är Curl Me Soft, en väldoftande curl cream som ska ge perfekt definierade lockar med mjuk känsla. Dessutom har den värmeskydd, vilket vi hurrar för.
Gör så här:

  •  Ta en liten mängd i handflatan, applicera sedan i fuktigt hår.
  • Arbeta in lockarna.
  • Föna som vanligt eller använd diffuser, och föna på medelvärme för att förhindra flygigt hår.

Jag har lite självfall i mig naturligt, och med rätt produkt kan jag krama fram fina, vågiga längder. Denna ska jag testa, återkommer med betyg!


Lockar är hett.


Osis Curl Me Soft. (Ursäkta usel fotokvalité)


Powerwalk i solen

Jag älskar våren! Jag har tjatat om det i några inlägg nu men åh så fint det är ute! Speciellt där jag bor, här finns en underbar promenad runda på ca 5km runt två fina sjöar. Jag lekte lite med min Iphone app "Hipstamatic" idag när jag var ute på morgonens tur. Jag liksom andra bekanta är lite smått beroende av denna app, blir riktigt coola foton!



Träna för att hålla som frisör

Frisör är ett riktigt slitigt yrke för axlar och rygg. När jag började frisörskolan började jag också styrketräna för att stärka upp mage, rygg, axlar. (och övriga kroppen förstås) Man märkte första veckorna i skolan att man var väldigt svag i dessa områden.
Nu försöker jag styrketräna cirka tre fyra gånger i veckan, med mycket fokus på rygg och axlar. Jag tränar både med maskiner och fria vikter. Det är en otrolig kick när man känner att man kan öka vikterna, att träningen ger resultat! Tur att min käre sambo är personlig tränare och kan ge mig en massa bra insidertips på övningar. :) Nu när våren kommit lägger jag även på lite powerwalks, man vill ju komma i bikinin i sommar!


Dust it har fått en lillasyster

Schwarzkopf lanserar en nyhet i Osis serien, nämligen lilla Shine Duster. Shine Duster är en puderformula som förvandlas till kräm i handen och ger håret sammetsglans och pärlemoskimmer utan att tynga ned. Håret får en mjuk och naturlig känsla med lätt stadga och glans. Måste testas!




Kungsträdgården i maj

Jag fullkomligt älskar Kungsträdgården i maj, när körsbärsblommorna slår ut. Det är så underbart vackert, som att befinna sig i ett litet sagoland. Syster och jag satt på trappan i solen och kikade upp på de rosa små konstverken.
Välkommen, vår!
Önskar bara körsbärsträden kunde blomma för evigt.


Angel Professional - Refining oil

Refining oil är en torr olja, som ger håret näring på djupet samt återfuktar och motverkar effektivt torrt frizzigt hår. Oljan slätar ut och gör håret mjukt, blankt samtidigt som den ger ett bra värmeskydd.
Jag applicerar oljan i fuktigt, handdukstorkat hår. Ta några droppar i handflatorna, rubba dem mot varandra och fördela jämnt i håret. Styla sedan som vanligt. Den doftar fräscht och håret blir verkligen mjukt, mitt hår brukar vanligtvis vilja frizza till sig väldigt fort men inte med denna olja. Ett annat plus är också att den inte blir som en fet, oljig hinna på håret som en del liknande produkter kan bli.
Pris ca 110kr hos www.kosmetikan.se 


Bra vård för skadat hår

Mitt hår har varit med om mycket kemiska behandlingar och behöver därför god vård. Håret är även torrt och frizzigt av naturen vilket bidrar ännu mer till att jag behöver bra, djupverkande produkter.
Nedan har jag samlat några av mina favoriter för färgat, torrt och slitet hår.

KÉRASTASE
Kérastase är ett märke med bra produkter för olika behov. Det är ett av mina favoritmärken, produkterna ger resultlat men kostar också därefter.

BAIN DE FORCE
Detta är ett mycket härligt schampo för torrt och försvagat hår, det ska ha en uppbyggande effekt som får ditt hår att kännas starkare vid varje användning. Ingår i Resistance-serien som även har volymschampo, balsam, inpackningar och övrig hårvård.



BAIN MIRROR
Bain Mirror tillhör serien för färgat hår, skyddar håret och färgen och ger ditt hår en spegelblank yta.



CHROMA REFLECT
Chroma Reflect är en vårdande inpackning för färgat hår.



MASQUE INTENSE
Denna mask ingår i Nutritive-serien, och är en intensivt närande inpackning för kraftigt och mycket torrt hår. Det finns även lite lättare masker i denna serie. Jag valde den här för att det är en mask som passar mitt torra, grova hår.



Kérastase har ett stort utbud produkter för olika behov såsom känsligt, kraftigt, färgat och hår med speciella behov. Jag handplockade bara mina favoriter.


WELLA
Wella har även de ett stort sortiment men om jag får välja ett schampo och balsam ur deras produkter så blir det Rich Repair ur Lifetex-serien. Dessa produkter är återuppbyggande, återfuktande och mycket vårdande. Snäppet billigare än Kérastase.



FÖNPRODUKTER
Det räcker inte alltid med bra schampon och balsam, jag måste även ha bra produkter i innan jag fönar håret.
Här är mina favoriter.

KÉRASTASE Oleo Relax Slim är en produkt ur Nutritive-serien, en kräm som är till för väldigt svårformat, kraftigt hår. Den är utslätande och mjukgörande. Perfekt för mitt frizziga hår, det här är den bästa produkten jag provat!



WELLA
High Hair Style Foundation är en suverän styling primer som ger håret glans, skydd och stärker håret, allt utan att lämna en klistrig känsla. Sprayas på i fuktigt hår.



ANGEL
Hair soften spray återfuktar och ger nytt liv till torrt och stressat hår.



RSS 2.0