Emmy favoriter 2010

Årets Emmygala hölls inatt, och som vanligt gillar jag att kika på klänningar och frisyrer.
Här är mina favoriter från i år


Underbart vackra Christina Hendricks


Den här klänningen skulle nog ingen kvinna neka till. Fullkomligt underbar.






Heidi var modig och vågade sig på kortkort. Snygg som få!


Och det här var den värsta, enligt mig iallafall...Lite too much.


Vinn produkter från Gliss!

Efter sommarens sol och bad kanm håret kännas lite torrt, sprött och livlöst. Då behövs närande, intensivt vårdande hårprodukter för att göra svallet redo för hösten.
Därför lottar jag nu ut två produkter ur Schwarzkopf's Gliss serie.

GLISS Color Shine & Protect
behandlar torrt och skadat hår på djupet och lämpar sig speciellt bra för långt hår samt hår som utsatts för yttre påfrestningar. Fördela inpackningen i fuktigt, nytvättat hår och låt verka i en minut. Efter inpackningen sköljts ur bör man avsluta med vanligt balsam  för att återsluta strukturen på håret.




GLISS
Color Shine & Protect Boost Serum är ett serum som innehåller flytande kristaller och UV-filter. Samtidigt som den arbetar med att skydda håret, tillför den skimrande glans och lyster. Serumet masseras in i handdukstorrt hår och skall inte sköljas ur. Denna lilla superprodukt blev utnämnd som vinnare i årets Swedish Beauty & Cosmetics Awards i kategorin Årets hårbalsam under 100kr.



För att vinna vill jag att du berättar ditt värsta hårminne, det kan vara en tokig hemmafärgning eller ett skräckbesök hos frisören. Ditt bidrag skriver du i kommentarsfältete, glöm inte lämna e-mail adress! Tävlingen avslutas 30/8.

TÄVLINGEN AVSLUTAD - GRATTIS CECILILA!

Sprakande höst & kylig vinter

Det är härligt att ändra hårfärg efter årstid, det behöver självfallet inte vara någon stor färgprocess, det kan räcka med en toning eller en nyansering. På hösten drömmer många om lite brunare eller rödbruna toner, och det är väldigt snyggt. Dock kräver rött hår mycket jobb, det kan vara svårt att få färgen att sitta. Viktigt är då att ha bra färgbevarande schampo/balsam/inpackning och ett tips att bibehålla färgens intensitet är att tvätta håret med Wella's Color Fresh toning. Använder du den som schampo blir det lite mildare färgförändring, vill du ha kraftigare resultat så använder du den som en toning. Jag använde den mycket när jag var intensivt rödhårig, men även Goldwell's toningsmousse är bra, liksom Sebastians Cellophanes (som du dock enbart kan göra hos frisör)
Här är lite höstsprakande inspirationsbilder









För dig som inte vill bli eldigt röd så är honungs och bärnstenstoner i brunt hår ett väldigt snyggt alternativ. Mustiga, bruna toner med inslag av chokladbrunt, rött, och caramel blir hur snyggt som helst med nya höstgarderoben.
Så här kan höstens brunetter se ut







När sedan frosten börjar krypa fram och marken täcks av snö kommer de kalla, bleka blondinerna fram. Violetta, askiga, kalla toner som matchar det isiga vinterlandskapet.
Vinterns blondiner






Vilken årstid är du?

Styling enligt Sebastian Professional

Sebastian har väldigt bra stylingprodukter, Whipped creme har jag skrivit om förut, liksom deras glans spray Halo Mist som jag är totalförälskad i. De är även otroligt skickliga på styling, och här är några bilder på hur Sebastian själva tycker vi ska se ut i håret.


Denna kommer från Volupt-trenden. Volym, volym och ännu mer volym är ledordet.
Tvätta håret med volymgivande Volupt Schampo och avsluta med Volupt Balsam. Spraya sedan håret generöst med Volupt Spray, och föna håret medan du borstar det samtidigt. Rulla sedan upp håret med stora spolar och låt dem sitta i tills håret svalnat helt. Ta sedan ur spolarna, borsta lätt ut lockarna och toupera intill hårbotten. Avsluta med Volupt Spray.



Denna snygga frisyr är även den från Volupt-serien. Tvätta håret med Volupt schampo och balsam.
Applicera Mousse Forte i handdukstorkat hår och föna med borste. När håret sedan är torrt lockas det med locktänger i olika storlekar, från liten till stor, och gärna även en spiraltång. Gnugga lockarna mellan fingrarna när de svalnat för en lite busigare look.



Den här frisyren är grym! Förbered håret genom att tvätta med Volupt-schampo och balsam. Spraya sedan Volupt Spray vid hårrötterna. Föna håret med borste, borsta håret uppåt och bort från ansiktet. Toupera vid rötterna och på toppen av huvudet, och fixera med Shaper Zero Gravity Spray.



Den här looken kommer från Texture-kollektionen.  Rakföna luggen med hjälp av en kam. Resten av håret fönas med paddelborste för att skapa rörelse i håret. När håret är nästintill torrt, applicera Microweb Fiber, arbeta dig från topp till botten. Lek och forma fram textur.


Look från Reinvention-kollektionen. Applicera Whipped Crème i torrt hår. Locka sedan håret med locktång, men inte ända in mot rötterna. Arbeta/dra igenom varje lock med fingertopparna för att skapa rörelse. Applicera Whipped Crème igen för att fixera och separera topparna. 
 


Även denna från Reinvention. Spraya Potion 9 Lite på fuktigt hår. Produkten gör håret fylligare medan den tämjer frizz och vårdar hårets struktur. Föna håret, applicera sedan lite Taming Elixir för separation och rörelse i topparna.

Alla produkter finns att köpa hos frisör eller online, vill du läsa mer om dem samt se pris så finner du dem bland annat här

Dust it vs. Kc Professional 4R Hairpowder

Jag har skrivit om dem båda, Dust It och Hairpowder. De har liknande funktioner men skiljer sig på det sätt att Hairpowder är puder i  sprayform, och Dust It är i pulverform. Båda ger bra volym och styling. Vilken produkt är då bäst, enligt mig? Jag använder dem båda tillsammans med volymtång, tex Volumaster, eller enbart med touperingskam.

KC Professional 4R Hairpowder
++ Doft (doftar väldigt gott och fräscht)
+ Lätt att applicera, genom att du sprayar på pudret.
++ Ger bra stadga. Dock krävs det rätt mycket för att produkten ska palla hålla upp mitt tunga hår.

Dust It
++++ Ger otroligt bra stadga. Har frisyren lagt sig är det bara att gnugga lite i hårbotten så är volymen tillbaka där den ska vara!
+ Liten, behändig (och söt) burk som är lätt att ta med sig.
+ Man behöver inte tvätta håret på flera dar! (ibland har man faktiskt inte tid)
- det tar ett tag att få in rätt appliceringsteknik, i början var det lätt att pudra ut en hel hög med pulver på hjässan, voila så ser man ut som spöket Laban :-)
+++++ Priset, för guds skull, priset!


När det gäller mitt tunga, tjocka hår är det faktiskt Dust It som klarar jobbet bäst. Men Hairpowder är ett bra alternativ.


Bli blondin med en twist!

I Wellas look Techno Poetry leker färgteknikerna med ljusblonda, kalla toner blandat med färgstarka nyanser som rosa, aprikos och orange. Kanske oväntat eller till och med extremt för en del, men det är så snyggt på rätt person och i rätt frisyr. Små effekter med färg kan lyfta en hel look och det är upp till dig hur extrem du vill vara. Kanske räcker det bara med en rosatonad slinga som skymtar under luggen?
Wellas Koleston Perfect färgserie har en massa roliga färger att leka med och även Magma-serien kan erbjuda spännande färgkombinationer. Hamnar du hos en kreativ och färgkunnig frisör kan ni hitta på hur mycket kul som helst och bilda en look skräddarsydd för dig. Eller varför inte anmäla dig som hårmodell på någon känd studio? Både Wella, Sebastian, Björn Axén mfl brukar söka hårmodeller till säsongernas visningar.


Lek med blonda, rosa, aprikosa och lätt orange toner. Snyggt!




Våga leka med färg!

Disp Selected Repair serie

Jag fick Disp schampo och balsam för skadat hår av syster Delinda, serien var relativt ny för mig, jag känner till märket disp men har aldrig provat det förrän nu. Schampot doftar fantastiskt, fruktigt. (päron??)
Selected Repair serien  är till för strukturskadat eller kemiskt skadat hår, och tränger djupt in och reparerar. Silkeprotein återuppbygger och ger ett starkare hårstrå, och produkterna reparerar både naturligt och kemiskt skadat hår. 
Chondrus Crispus-alger ger glans och skydd.
Produkterna doftar gott och speciellt Selected Repair Treatment gör håret lent och mjukt. Det är alltid kul med nya produkter på marknaden, och lika kul att testa dem!






Angående det här med retusch

Många bloggare eller folk med bilder på sajter osv gillar att retuschera sina bilder och lika många människor gillar att klaga på det. Jag har ofta fått höra här på bloggen att jag retuscherar mina ögonvitor (???!) för att de är så vita. Nä, det gör jag inte. Dock har jag ibland lagt på filter på bilder som gör färger mer starka eller kalla, eller vad det nu kan vara. Men det där med ögonvitorna tyckte jag var riktigt kul. De är alldeles äkta. Men riktigt så vita är de inte idag efter en hård arbetsvecka med lite sömn :-)
När jag skaffade Corel Paint shop pro så älskade jag att leka med bilder, det var skitkul att lägga på lager, skin-smootha och göra tänderna vitare än brudens i pepsodent-white reklamen. Efteresom jag gillar att teckna osv så kunde jag sitta och leka i timmar. Men det här med att göra hakor/armar/ben/midjor smalare låter jag bli. Det är lite för mycket enligt min åsikt. Sen skulle jag nog vara jävligt kass på det också. En del gör det för att provocera, det är ju en annan sak. Men gör man det för att man inte tror att man duger, att man är smal nog, så är det tråkigt. Den där hetsen på size zero är galen. Tjejer borde få höra oftare att de duger precis som de är.


Jädrar i min låda, här har Tindra gått bonanza med Corel paint pro! Skin smoothing, tandblekning och en time-travel resa med 1800-tals kamera och detta är resultatet.

Vinnare & dataproblem

Min kära laptop har sett bättre dagar och har totalstrejkat, därav den sena uppdateringen ang tävlingen om plattång. Åh, så fina kommentarer ni alla lämnat - om jag kunde skulle jag dela ut plattänger till er allihop, så jädrans svårt att välja!
Men vinnaren blev Dessan! Grattis!


That's some UGLY HAIR!

Det här är en samling fula, galna och helt vansinniga hår. Enjoy!


Åh, gud vad jag garvade åt denna - the classical mullet!


Uew




Fantasifullt


hahaha!


Stackarn, undrar vem som klippt honom??




kretaivt...




åh, my god!


Snubben har humor...


Mataffären.se förenklar vardagen

Jag är en av dem som aldrig tagit körkort, har inte känt att jag någonsin behövt det. Förrän jag flyttat och plötsligt kommer tänka på hur tusan ska jag storhandla nu då? Utan bil? Åka buss med tjugo kassar? Jag som har ungefär 0 fritid?
Det här med att handla mat online har blivit en större grej på sista tiden. Jag har tänkt på det ett tag, är det dyrare, är det krångligt, hur fungerar det osv?
Slutligen så bestämde jag mig för att testa Mataffären.se som är ett nytt sätt att handla från Coop.
Företagets syfte med tjänsten är att förenkla din vardag genom att erbjuda Stockholms Färskaste och mest serviceinriktade butik.  Alla varor är uppdelade i tydliga och klara kategorier som gör det lätt att navigera bland fiskdiskar, frukt&grönt, mejeri osv.  Och för mig som gärna äter vegetariskt så var sajten en stjärna. Det fanns bra utbud av vegetariska alternativ, inte bara något trist paket falafel. (Som visserligen är gott, men det är inte allt vi vegetarianer vill äta)
Om varan du beställt eventuellt är slut i lager kan du pricka i om den får ersättas med likvärdig vara, vilket jag gillar. Man kan även köpa en färdig meny för en vecka, det finns en EKO hörna med mängder av varor och mycket mer. Det ska vara lätt att handla online, och det tycker jag Mataffären har lyckats med.
Jag beställde igår, och i förmiddags kom en mycket trevlig, glad kille och ringde på. Det kändes så löjligt enkelt! "Jaha, här har jag tre matkassar utan att behövt lämna hemmet."
Innan jag valde att handla mat online så jämförde jag priser, och det är likvärdigt med i "vanliga" butiker tycker jag. Det enda är att det kostar 85:- att köra hem, men vadå, det är det värt. Med råge!


Godsaker




Perfekt för stressade människor med lite tid!

RSS 2.0