Mission brown completed

För någon vecka sedan lade jag i Wella Color Touch i tonerna 7/1 och 8/71. Jag tyckte fortfarande att jag var alltför röd så jag beslutade att lägga färg i en vända till. Dock gjorde jag det på salong Mohair denna gång, vi lade en ren 5:a i botten cirka en och en halv centimeter, detta på grund av att jag hade en utväxt som inte var lika pigmentrik som resten av håret. På längderna lade vi 6/8. Färgen vi använde oss av var inte Wella denna gång utan Sassoon's färger vilka jag inte provat förut. Jag gillar dem dock, håret får en mycket fin glans. Vi valde en färg med kall nyans på för att dämpa lite av det röda. Resultatet blev en fin brun ton som jag gillar mycket.


Inspiration: Lockar

Lockar är något jag älskar, det är så snyggt och kan rädda en hel frisyr. Man kan variera dem i oändlighet, alltifrån små, krusiga till svallande vågor. Min favorit är nog när jag lockar håret med en medelstor/stor locktång alternativt plattång, sprayar och låter det vila en stund, sedan kammar jag ut lockarna lite med fingrarna eller med en svinborste. Då blir resultatet lite som bild nr 1 här nedan. Avsluta med glansspray. Den här stilen syns mycket nu, håret ska nästan se ofixat ut.
Vill man ha mindre och mer definierade lockar är en liten/medel locktång bra, använd produkter som ger stadga och låt bli att kamma i lockarna. Lätt som en plätt.
Är du ute efter ett stort burr, använd dig av en liten/medel locktång, mycket produkter och toupera håret och lockarna ordentligt med touperings- eller pinnkam. Fixera med spray samt någon glansprodukt. Viktigt vid sådana frisyrer är att man ska inte vara rädd att toupera, hellre för mycket än för lite.






Stort lockigt och touperat svall.




Bilder: Schwarzkopf Looks for you 2010

MISIA REPAIR MASK

Mitt hår är nu lite känsligt efter färgningen i helgen och jag behöver därför boosta det med bra produkter såsom schampo/balsam och välgörande inpackningar.
En bra mask jag blivit förtjust i är Bio Energetic Repair Mask från MiSia, en hårmask för skadat hår som förbättrar hårets inre struktur samt återställer spänsten och återfuktar håret medan den ökar hårets egen skyddsbarriär. Håret skall bli mer starkt och elastiskt och den skyddade hinnan som bildas skyddar håret mot olika kemiska behandlingar.
Efter du tvättat håret, ta en klick av masken  i handflatan och massera in den från hårbotten till toppar, låt verka 10-15 minuter. För bästa resultat ska man använda het ånga eller bastu, alternativt en het handduk som viras runt håret. Jag körde helt "vanligt", dvs jag applicerade masken och virade en handdukt runt huvudet och lät den verka i en kvart. Håret blev mjukt och följsamt, det är en mask som gör susen när håret känns lite trött, torrt och preparerat.


Pris ca 290:-/st. Masken hittar du här


Nyfärgat hår behöver vård!

Morgonpromenad

Nu kom jag precis hem från en lång promenad i solen med lilla Diva, a.k.a. fisen :) Det är så härligt att se alla gröna gräsmattor som kommit fram, blåsippor, vitsippor och krokusar. Nu får det banne mig inte snöa en enda flinga till! Idag är jag ledig och ska umgås lite med Diva som jag vaktar idag, samt lite hemma spa med ansiktsmask, nagelfix och hårfix. Och självklart en kaffe i solen!
Under vår promenad träffade vi en liten look-a-like i form av en Boston Terrier flicka på sex månader. Det var så gulligt, Diva och lillflickan hade samma färg och liknande teckning. Efter en stunds bus var det dags att gå hem och nu ligger tjejen och sussar i solen och jag ska gå och sätta på Espressomaskinen.
Ha en trevlig dag!



Flickorna nosar


Sötfisar!

Brunett

Idag kom min frisörklasskompis Emelie över för att hjälpa mig lägga i en Color Touch i mitt tjocka hår, det är inget man gör själv om man har hår som mitt, kan jag säga :)
Vi lade i 7/1 och 8/71, lika delar. Resultatet blev bra, det röda skiner igenom rätt mycket trots att vi hade askton i färgen, men jag var så extremt röd innan så det går inte att undvika. Jag kommer antagligen lägga i någon lätt toning i neutralare brun ton för att dämpa rödheten lite. Men jag är nöjd med min nya färg, tack för assistansen Emelie!

Före




Efter


En ängel för håret

I drygt en veckas tid har jag provat en hårserie från Angel Proffesional, som inkluderar allt ifrån schampo, balmsam/vård till styling. Produkterna ur Angel serien innehåller Marint collagen med massvis av mineraler och aminosyror från havets djup som återfuktar, stärker och ger håret lyster, volym och skydd. Marint Collagen bidrar till att förbättra hårets uppbyggnad, vitalitet och naturliga skönhet.
Jag har testat Marine Depth Spa Schampoo som är ett schampoo för torrt & normalt hår och rikt på växtpreparat & aminosyror. Schampot skall reparera skadat hår och göra det  blankt & följsamt. Tillsammans med schampot provade jag även Marine Depth Spa Conditioner, ett balsam för alla hårtyper. Detta balsam har sitt ursprung från havsdjupets växter och ger en naturligt skyddande hinna för att håret ska hålla sig mjukt och återfuktat.
Produkterna doftar otroligt gott, och doften sitter kvar i håret i dagar efteråt. Om jag ska beskriva doften så är det bästa ordet att göra det med : SPA. Det doftar verkligen spa.
Sedan avslutade jag med en finurlig liten spray, Hair Soften Spray som återfuktar och ger nytt liv till torrt och stressat hår. Jag lät mitt tjocka och annars så torra hår självtorka, jag har nämligen lite självfall och brukar vilja få fram det, men vanligtvis blir mitt hår mycket torrt och frizzigt när det väl torkat. Men denna gång kändes det väldigt mjukt för att vara mitt hår, så att säga. Lent och fint och doften är jag förälskad i!


Schampo och balsam, pris ca 140:-/st.


Hair Soften Spray, pris ca 130:-

Hela Angel serien, samt andra märken finner Ni här

Many colours

Som jag nämnde i tidigare inlägg skall jag bli brunett när tillfälle ges. Jag har haft de flesta färger men de jag trivts bäst i har nog varit blond och rött. En snygg brun färg har jag aldrig riktigt haft, jag var ofta mer åt det svarta/mörkbruna hållet när tidigare, ofta färgade jag hemma vilket resulterade i att håret blev mörkare och mörkare, med sotiga toppar som följd. Dvs tillslut var jag svarthårig, eftersom färgen adderade. När man lägger på utväxt vill man ju bara komma åt själva utväxten men man lyckas nästan alltid kladda utanför när man färgar sig själv. Nu är jag frisörskolad så det är en annan femma denna gång :)


Jag älskade mitt blonda hår. Gjorde folieslingor med blekning varannan/var tredje månad och nyanserade lite med sunlights från Wella vid behov.

Fin blond ton.


Men det röda har också varit väldigt roligt, och annorlunda framförallt. Man syns definitivt! Färgad med Wella color touch 7/43.


Här var jag väldigt mörk. Hemmafärgad.

Lilla Diva

Förutom min passion för hår har jag en stor passion för djur, särskilt hundar. Jag har själv inte tid med hund som det ser ut nu, därför passar jag på att vara hundvakt åt en liten Amstaff tjej vid namn Diva när tillfälle ges. Denna lilla busfis är bara dryga året gammal, har massor av energi och är världens gosfia!
Idag tog vi en skön promenad i solskenet och fick syn på lite vårtecken - blåsippor, krokusar med mera. Härligt!
Vårkänslor på hög nivå! En vacker dag när jag är pensionerad frisör kommer jag garanterat öppna ett dog shelter med en massa härliga vovvar som behöver kärlek. Eller kanske en hundsalong?


Lilltjejen startklar för promenad





Vårtecken!!



Kramar i solen

Grymma killar!

Jag spenderade en del av min praktik på salong F&M i sthlm som drivs av Matthias och Fredrik, två kreativa frisörer som verkligen brinner för yrket. Tillsammans med ett gäng andra frisörer står salong F&M för mycket hög kvalitét och är platsen för dig om du som kund är ute efter "det lilla extra".
Många eftermiddagar efter skolan har jag stått och iakttagit dem med kunder och fått massor av inspiration, tips och en känsla av vad det är för typ av frisör jag vill bli. Dessa killar jobbar på ett sätt som tilltalar mig, förutom ett fantastiskt hantverk är det mycket fokus på kunden, att komma dit är en liten lyxupplevelse. Det är Fredrik och Matthias jag har att tacka för att jag lyckats lära mig föna och styla hår snyggt. Det är dem jag har att tacka för att jag hittat den väg jag vill gå inom frisöryrket, min egna lilla "nisch". De är de enda som lyckats klippa min pojkväns bångstyriga hår snyggt och föna mitt ännu mer bångstyriga, frizziga hår till Hollywoodsvallet alla tjejer drömmer om.
En grym salong helt enkelt, driven av två grymma killar!


Fredrik och Matthias

Brunett!

Inom den närmsta veckan kommer jag överge Bree och kliva in i brunetternas värld. Där har jag i och för sig varit förut, men det var ett tag sedan! Jag är alltid rastlös med hårfärger, tröttnar snabbt. Men nu har jag varit eldig sedan Oktober så det är hög tid för en förändring! Tänkte slänga i en Color Touch (Wella) i ton 6/0. Mitt mål är en mer basic, naturlig brun. Återstår att se hur resultatet blir!
Vilken blir din hårfärg i vår?


Pump up the volume!

En toppenprodukt jag numera inte vill vara utan är min lilla VOLUmini, en liten creptång som fungerar precis som den mer kända Volumaster från Axén. Fördelen med denna lilla godbit är att den är mycket smalare och mindre, man kommer åt väldigt bra i hårbotten och kan ta mycket små passéer om så önskas. Jag crepar håret, sprayar på KC Professional hair powder, touperar lätt sedan är jag good to go i flera dagar. KC's hairpowder kan jämföras med DustIt, fast i sprayform. Man sprayar helt enkelt pudret istället för att "dutta" dit det som man gör med DustIt. Jag är helt kär i KC's puder, ett stort plus är att det doftar helt underbart! Det balanserar även fet hårbotten vilket tillsammans med VOLUmini's lyft gör att jag kan gå dagar utan att håret blir fett. Tänk dock på att inte spraya direkt i benan, då pudret är vitt.
Om håret blivit lite platt under natten så puffar jag helt enkelt upp det lite med fingrarna och volymen är tillbaka.
Rekommenderas verkligen!


VOLUmini. Pris ca 349:- hos bland annat http://www.Beautyonline.se


KC professional hairpowder. Pris ca 149:- hos bla http://www.unikharvard.se/

KIS KeraControl Scampoo & balsam

Ett par till produkter jag fick med mig hem från ELMIA inspiration 2010 var KeraControl Schampoo och KeraGlide Detangler från www.glanz.se.
KeraControl Schampoo är ett djupverkande schampo som bibehåller fuktbalansen och den naturliga vaxen rengör hår och hud på ett skonsamt sätt. Doftar friskt och fräscht. KeraGlide Detangler är ett lätt balsam som ej tynger ned håret, ger glans och gör håret lättkammat. Produkten skall även vara bra för självlockiga hår och har ett surt p.H vilket innebär att det stänger hårets fjällskikt så att det blir slätt och blankt. 
Ska bli kul att testa. Schampot luktar supergott iallafall. Återkommer med recension!
Pris ca 199:-/st för schampo, 229:- för balsam.


Var tog våren vägen?

Påskhelgen var mysig, vi tog det bara mycket lugnt, jag fick mig lite välbehövlig vila. Vädret var superfint, sol och blottade gräsmattor. Såklart började man få känslan av att våren äntligen är på gång! Så vaknar man upp imorse med en mulen himmel. Och sen - snö. Vad är detta? Jag är så fruktansvärt trött på snö, kyla och slask. Ge mig vår nu!


RSS 2.0