Julmys och valpkramar

Efter de sedvanliga tågförseningarna som alltid tycks inträffa vid storhelger så kom vi äntligen fram till föräldrahemmet där en liten busvalp väntade tillsammans med mamma.
Lilla Zeke är inte så jätteliten längre och har energi för en helt värld. Senare kom även pappa hem och familjen var komplett.
Det blev glöggmys, lussebullar och klä julgran.
Nu ska jag sjunka ner bland duntäcken, imorgon är det julafton. Herregud vad tiden går fort.
Hur firar ni jul?


Vackert vinterlandskap



Busungen och jag




Dags att åka hemåt över Jul

Imorgon drar jag och syster vårt lass norrut för att spendera några dagar i föräldrahemmets mysiga vrå.
Det ska bli sååå skönt med några dagars ledighet. Nästan alla julklappar är klara, jag får springa och göra några panik inköp imorn innan tåget.
Själv önskade jag mig en varm vinterjacka vilket min älskling skaffade mig, en tidig julklapp då vi inte kommer spendera julen ihop. Tack, älskade :)
Nu återstår bara en varm, skön mössa, gärna i fuskpäls så man håller värmen i vinter.
Underbart med en vit jul!




Finfina mössor

Styling med Kérastase

Denna vecka har vi praktik, roligt och lärorikt. Jag valde att be lite vänner komma förbi så jag kan öva på dem, man kan aldrig öva nog!
Dagens kund var en vännina med ett hår to die for, megalångt, megatjockt och megavackert.
Det tog mycket lång tid att föna, en riktig stylingutmaning och jag älskar det!
Tack för att du ställde upp, gumman!



Jag schamponerade min kund med Bain Satin 2 från Kérastase, som är ett rikt närande schampo för torrt hår. Det gör håret mjukt, smidigt och glansigt. Sedan masserade jag in Masquintense, också den från Kérastase. Det är en suverän inpackning för torrt hår som gör det mjukt och lätt att reda ut.
När håret var handdukstorrt så applicerade jag Oléo Relax, en creme som har en anti-frizz effekt och gör håret följsamt och slätt. Först fönade jag botten torr och skapade volym med hjälp av en treradig stålborste, sedan torkade jag längderna.
Därefter började jag föna håret blankt och forma topparna med en stor rundborste.
Avslutningsvis sprayade jag en glansspray, Vernis Nutri Sculpt över längderna. Det är en vårdande glansspray som används på färdigstylat hår, och ger snygga, separerade toppar.




Julshopping

Åh, känns som jag varit avskärmad från omvärlden länge nu, min dator kraschade och var död några dagar.
Lätt beroende, kanske?
Skolan har rullat på som vanligt, varvats med lite jobb men igår lördag var jag på sen julklappsjakt med syster och hennes väninna.
Nu har jag fyndat julklappar och känner mig rätt så klar. Det blev även några ljuvliga doftpåsar från American Classics, i sorterna Frosty och Apple&Cinnamon. De är helt himmelska!

Två dagars praktik återstår sen tuffar jag norrut för att komma till familjen och fira jul.
Valpen Zeke kan förvänta sig några superroliga leksaker i sina paket. :)


Trött Tindra och Karin


Syster Delinda och Karin


Julpynt i massor


Lilla Zeke får något annat att leka med än sin lilla and :)

Klippt & stylad

Så var fredagen avslutad, dags för helg igen. Kvällen spenderas i soffan framför idol, med laptopen i knät. 
Man måste ju se vem som kammar hem kalaset! Hittills gillar jag Kalle bäst. Men det återstår några låtar, så vi får se. Jag ska upp tidigt imorn och jobba så det blir en lugn afton.
Jag är mycket nöjd med klippningen och stylingen, det är så skönt att bli av med massa slitna toppar! Åh, vad underbart!


Nyfixad


Time for a haircut!

Åh, idag är det äntligen dags för mig att fräscha upp håret. Jag har inte klippt mig på några månader och längderna ser hemska ut! Sist jag blev klippt var det med kniv vilket var rena döden för mitt hår. Jag har den typen av hår som absolut inte kan klippas med kniv, har jag insett. Det blev bara torra, spröda toppar vilket gjorde att det såg ut som jag hade megaslitet hår. Inte kul.
Idag ska jag gå och klippa mig hos Matthias på suveräna F&M. Bilder kommer. Åh, så skönt det ska bli!


Gråhårsfärg - Koleston Perfect gör jobbet!

Dagens salongspass i skolan var lugnt, jag hade en enda kund inbokad och det var en dam med grå utväxt.
Inför varje kund så gör vi ett färgrecept där vi skriver:

  • Kundens utgångsläge, i botten, längder och toppar
  • Hårkvalitén - har kunden fint, normalt eller grovt hår?
  • Om kunden har vitandelar och isåfall hur mycket (25%, 50%, 80%, 100% osv)
  • vilken färgblandning vi planerat att använda.
  • Verkningstid och ev efterbehandling

Skall kunden sedan klippas gör vi en klippbeskrivning där vi tecknar de klippsätt vi skall använda och hur den färdiga frisyren ser ut. Om inte lärarna har något att invända till våra recept och beskrivningar så är det bara att köra igång!


Denna kund hade mycket vitandelar. Längderna upplevde hon som för mörka och sotiga, resultatet av att hon färgat mycket hemma. Många gör misstaget att lägga färg på hela håret istället för att enbart applicera på utväxten vilket resulterar i mättade, glanslösa längder.
Vi la en färg ur Wellas Koleston Perfect och sedan gjordes en blondortvätt i schamponeringen för att "peela" bort lite av färgöverskottet som bildats där.
Resultatet blev en lite varmare, naturligare ton på längderna.




Revlon Nutri Color Creme

Häromdagen gjorde jag för sista gången en Color Touch lättfärg i hela håret i nyans 7/43 (/43=rödguld).
Anledningen till att det var sista gången är att det inte är bra att applicera färg på färg, tillslut blir det bara en matt färg och håret kan inte ta åt sig mer pigment vilket resulterar i att färgen bara rasar av.
När det är dags att fräscha upp min röda kopparfärg så ska jag prova Revlon Nutri Color Creme som skall vara ett utmärkt hjälpmedel vid uppfräschning av färg.
Revlon Nutri Color Creme  är en snabb hårinfärgning kombinerat med en närande behandling. 
Den är speciellt anpassad för färgat hår, för att ge liv, ljusa upp, fräscha upp, förstärka, korrigera, tona eller neutralisera färgat hår. Dock kan man inte använda den på ofärgat hår då den inte kan färga ett naturligt hår. Det innebär att den inte ger något resultat på utväxt. Min plan är att fortsätta med Color Touch 7/43 på utväxten och använda Revlon Nutri Color Creme i 734 Copper Gold på längderna.

Cremen är en 3-i-1-formula:
Färg: agerar omedelbart med fibren i färgat hår, kraftfull omedelbar färg och mjukgörande, antistatisk effekt.
Mjukhet: innehåller fruktsyror (AHA), återuppbygger och bibehåller fukt, närande, mjukgörande och utredande ämnen utan att tynga ned håret. Innehåller ingen ammoniak eller peroxid.
Lyster: Mjukar upp och polerar hårfjällen, verkar ljusreflekterande.
Kostar cirka 200kr hos frisören eller online hos beauty shoppar.

Spännande!


Test: MOP- naturliga & Ekologiska hårvårdsprodukter

Dags för att testa lite nya hårprodukter
Denna gång blev det några ur MOP's C serie.
"MOP - Modern Organic Products skapar de bästa möjliga naturliga och ekologiska hårvårdsprodukter och stylingprodukter, baserat på ekologiska växter, örter, frukter och grönsaker med väldokumenterad verkan, i synergi med det senaste inom forskning."

Första produkten till prov är Shaping serum
Detta serum skall ge viktlös volym och reflektiv glans. Det erbjuder medium stadga och maximerar hårets volym och studs samtidigt som du skall få exceptionell glans. Innehåller UV-skydd för att hjälpa till att bevara hårets färg.
En blandning av naturliga essentiella oljor ger dig en ren och fräsch doft. Guar gum gör ditt hår tjockare samtidigt som ricinolja förbättrar hårets glans.

Så hur var det? Alla produkter ur MOP's C-serie doftar härligt av citrus, så även detta serum. Jag applicerade mest i topparna i fuktigt hår, och fönade sedan med rundborste. Topparna blev snygga, blanka och separerade och formen höll verkligen.



Produkt två - MOP C-System C-straight Straightening Cream 
Detta skall vara en överlägsen stylingcreme när du vill få slätt, rakt hår. Den mjukar upp och rätar ut lockar och hår med självfall, samtidigt som den ger håret en frisk glans. Ett lätt fuktmotstånd kontrollerar friss under dagen utan att ge extra tyngd till mjuka frisyrer.
Straightening Cream innehåller näringsrika, konditionerande egenskaper som ger håret lyster. Naturliga vaxer, inklusive bivax, kombinerade med silikoner hjälper till att ge och bibehålla släta frisyrer. UV-skydd gör att färgen håller längre. Produkten är parabenfri. Straightening cream ger rakt hår med volym åt lockiga hår eller hår med självfall.

Mitt hår är lätt frissigt med lite självfall så en sån här produkt är alltid välkommen.
Den fungerade bra, håret fick slät finish men det där med att den ska kontrollera friss under dagen vet jag inte, jag tyckte mitt hår blev lite ruggat vid dagens slut ändå. Men det är helt klart en bra straightening cream.



 


Bra gel mot Acne

Jag har sedan 18-års åldern lidit av acne, främst på käklinje och hals vilket jag äter medicinen Diane mot.
Men självklart är hudvården viktig, jag har använt mig av Dermalogicas produkter mot problemhud med mycket goda resultat. Nu när jag medicinerar har jag inte riktigt aktiv infekterad acne, utan mer småkvisslor som dyker upp regelbundet.
När jag nu fick ett presentkort på en butik som enbart erbjuder Decleor's och md formulations sortiment fick jag chansen att prova något nytt.
Jag hade bara hört lätt om md formulations men fick lite mer information av hudterapeuten.  

På nätet kan man läsa följande om märket:
"md formulations är en hudvårdsserie som gränsar till läkemedel. Serien är ledande inom cosmeceuticals, ingredienser som bevisligen påverkar hudens struktur och funktioner på djupet. Serien har utvecklats av ett amerikanskt forskarlag som är ledande inom hudproblem och anti-age-forskning, och är resultatet av över 25 års arbete. md formulations är en komplett, högteknologisk hudvårdsserie baserad på AHA-syror, för hudens olika behov genom hela livet."

Mitt val blev "skin perfection gel", en lätt gel med AHA och salicylsyra för lokalbehandling av acne och orenheter.
Skin perfection gel verkar antiseptiskt, talgreducerande och har dessutom anti-inflammatorisk effekt på uppblommande acne. Använding: Gelen kan användas ensam eller som förstärkning ovanpå en annan behandlande produkt.

Jag har applicerat gelen i tunt lager på mina nuvarande problem områden nämligen haka och käklinje, och efter bara några dagars användande har hyn lugnat ner sig och känns renare. Det här är nog en produkt jag kommer fortsätta att använda.



Tidigare när jag var yngre använde jag Basiron från Apoteket vilket var rena döden för min hy, jag fick ännu värre acne då gelen gjorde min hy så torr så det undre hudlagret producerade ännu mer fett då det trodde att det yttersta lagret var uttorkat vilket resulterade i ännu större acne bölder med ett torrt, svidande och kliande lager. Ush, hudterapeuten jag sökte mig till då bad mig genast sluta med den gelen. Men jag tror säkert den fungerar väl på en del människor, den var inte rätt just för mig.

Decléor
Jag valde även att köpa en mjukgörande dagcreme då jag har klassisk blandhy och gelen från md formulations är för stark för att ha tex på kinder och panna, så valet föll på Hydra Floral Anti Pollution moisturising Emulsion från Decléor, en lätt emulsion anpassad till normal till fet och blandhud. 
Den ger mycket fukt utan att kännas fet, vilket gör den idealisk även för ungdomar.
Hydra Floral produkterna från Decléor finns för olika hudtyper men gemensamt för dem är att de är intensivt fuktgivande - omedelbart, långsiktigt och på djupet och skyddar mot föroreningar (vilket även förebygger hudirritationer och hudens åldrande).
De lugnar hudirritationer och skyddar mot fuktförlust och förebygger förtidigt åldrande (kallpressad hasselnötsolja, rik på A- och E-vitamin). Min hud känns verkligen skön av den här emuslionen.

 

      


Vackra klockhalsband

Jag har sett dessa klockor några gånger men nu var första gången jag kikade in på Vintage by Fé's hemsida.
Ursöta klockhalsband med en vintagekänsla, både med kedjor och läderband.
Definitivt något att lägga på önskelistan! Jag älskar hela känslan som märket förmedlar.





 

Bländande brunetter

Brunetter kan variera sin färg på många sätt. Man kan gå alltifrån gyllene karamell till kalla, askiga bruna toner.
Genom att boosta din nyans kan du göra mycket, man behöver inte gå på håret med påfrestande färgbehandlingar varje gång.
Color Fresh från Wella är ett exempel när man bara vill fräscha upp sin ton.
Nedan ses ett gäng snygga brunetter


Kristin Kreuk


Christy Turlington


Eva Longoria-Parker


Hunter Tylo (på tiden då det begav sig, innan alla operationer)


Cindy Crawford

Jag älskar som bekant långa, glammiga svall. Det kan man uppnå enklast genom tex att rulla upp håret på värmespolar  (när det är torrt) eller föna och forma med hjälp av en rundborste.
Ett annat mer avancerat alternativ är att göra clipslockar, då man rullar upp håret i lockar och fäster med små metallclips.
Nedan visas en bild från min praktik. Först har modellens hår fönats, sedan har frisören arbetat igenom det med Volymaster (volymtång från björnaxén) och därefter rullats upp med clips.




Såna här clips är suveräna att göra clipslockar med.


Tokiga drömmar

Ibland drömmer man verkligen helt galet. Särskilt när man ska göra något viktigt, något nytt eller något man är nervös över.
Utöver skolan går jag på praktik hos en suverän salong som två trevliga killar driver som är extremt duktiga frisörer.
Jag gillar styling och tycker om att titta på när de jobbar för de är verkligen grymma på just styling.
Så jag bokade in en fön lektion med en av dem, och häromnatten hade jag en väldigt uppmuntrande dröm om lektionen i fråga:
Min handledare var arg på mig så han placerade mig med stol& allt i köket UTAN spegel, min modell hade nackspärr och satt bara&snurrade runt runt på stolen som en madman och istället för borste hade jag fått en gaffel. I mean, Come on!!!!


Önskelista

Jag älskar julen. Men inte för julklapparna utan för stämningen, känslan, myset och, självklart för en matdåre som mig: maten.
Jag kom på mig själv med att tänka att i år önskar jag mig faktiskt ingenting, förutom att familjen får må bra, och att jag får några dagars skön vila. Har jag gått och blivit vuxen?
En sak önskar jag mig faktiskt, men det går inte just nu pga tidsbrist, ekonomi och studentlivet: en hund.
Åh, vad jag vill ha en hund. Jag längtar efter en hund som en kvinna med vansinnigt pickande biologisk klocka längtar efter barn.

åh, en liten valp med silkeslena kinder, varm nos och stora klumpiga tassar...vilken lycka.


 

Hairspray musikal

I dagarna ska jag gå och se Hairspray på Chinateatern med min pojkvän och hans trevliga familj.
Mycket passande musikal att gå på när man är frisörstudent :)
Jag har sett filmen och dog av skratt när jag såg John Travolta som fyllig dam med stort hår.
Lassgård lär ju också bli en syn för gudar. Kul ska det bli i allafall!


 

RSS 2.0