Egen hårvård och gesällprov

Förra veckan hade vi egen hårvård och jag bestämde mig för att testa lite sunlights igen och lite färg på utväxten.
Det blev Wellas färg Koleston i nyans 9/16 och sedan sunlights på längderna i nyanserna /8 och /36.
Blev en kallare färg, lite åt det beige blonda.



Så idag var det dags för ännu en grupp att ta gesällbrevet. Jag ställde upp som modell för långhårsuppsättning åt min klasskompis och önskar henne stort lycka till.
Imorgon inleds dag två av gesällen sen får vi veta vilka som klarat allt eller vilka som får göra om något moment, vilket är vanligt.






Så här vill ni INTE ha det, tjejer!!

Jag tröttnar aldrig på att visa eller kika på bilder på riktigt hemska hårförlängningar.
Det som slår mig varje gång är kändisarnas missöden med löshår.
Kändistjejer som tjänar multum lyckas ändå se ut som skator i håret. Vafalls?
Är det en stackars fjortonårig tjej som köpt hår och sytt ihop ett set på Taj Mahal, visst, det köper jag.
Det är inte lätt att knåpa ihop en förlängning hemma på egen hand.
Men, kom igen : LiLo, Brittan, Elisabeth Hurley- what's your excuse??




Brittan är expert på kassa extensions. Visst, hon rakade av sig håret - men varför inte köra med snygga peruker under tiden som tex Beyonce och Tyra Banks?




Jag har tjatat mycket om Lilo, men vad i hela världen - snälla människa så här kan man inte se ut! Klipp in löshåret, klipp av det en bit, eller för gud skull - styla åtminstone!


Elisabeth Hurley. Fasiken för vind, va?



Oj, detta gör ont ända in i själen att se.


Ny termin- nytt hår??

Nu har vi kommit en bit in i augusti och hösten närmar sig med stormsteg.
Jag sitter och bläddrar i modemagasin och kikar, som jag alltid gör, på hår.
Ska jag följa strömmen och ge håret en mustig, mörkare nyans? Eller fortsätta på mitt blonda spår?
Svårt beslut. (Mina ögon är gröna, min hud är fräkning och min naturliga hårfärg är kopparblond, så en rödare färg på håret skulle funka väldigt bra.) Men vågar man? Den som lever får se :)
Imorgon är det dags för första skoldagen. Höstterminen kan äntligen börja och jag ser fram emot en massa håräventyr med lärarna på underbara Frisörcentrum!
Det blir även en del jobb, nu har jag vilat alltför länge. Kroppen skriker efter lite nytta!

De tre alternativen:


Het kopparton inspirerad av Coco Rocha


Varma honungs och kola toner som hos LC.


Eller fortsätta på en fräsch blond ton lik den Jess kör på?


Tänk om jag kunde mötas av detta...

Utanför min dörr, i en korg med rosett och ett litet kort som lyder "Till Tindra"?
Äh, man får väl dagdrömma...men åh....min dagdröm har snarare omvandlats till serious puppy cravings..
Fralla-cravings, that is...Jag har fastnat för rasen fransk bulldog sen jag lärde känna min lärare Jeanettes valp, Berra. Jättecharmig ras.


'
Jag har min älskade hund hemma hos mina föräldrar som jag saknar så mycket varje dag...men mamsen kan inte slitas från honom så han är kvar där, i deras rymliga villa med en stoor, härlig trädgård att spatsera runt i.
Älsklingen är 13 år och 8 månader, vilket är gammalt för en vovve. En riktig gammal kämpe, är han. Mitt hjärta.

Busigheten i kroppen försvinner inte för att man är gammal, matte :)


Mitt hjärta

Christinas hårsynder

Kära Xtina har haft sin beskärda del av hårfasäder under åren som gått.
Vem mins inte Stripped-perioden med platinablont hår blandat med svarta slingor? Eller den vidriga episoden med plastiga löshårsburret from hell?

Nu har hon dock skärpt till sig, här nedan är hon mycket fin.




Här ser hon ut som en riktig white-trash brud


Röda flätor och våfflat hår..brrr.......


Sönderblekta, fult stylade tant lockar


I'm speachless. Någonstans letar en skallig och mycket förbannad barbiedocka efter dig, Christina.


Men Brittan..

Jahapp, häromveckan blev hon brunett men nu är hon blond. Igen. Ajajaj, stackars hår.
Men hon har väl mest löshår nuförtiden. Och kanske ett starkt eget hår.
Hon är ju snyggast som blond ändå, tycker jag.


På väg hem efter flera timmar hos frissan.

Fixa en snygg hårstyling utan proffshjälp!

Nu på sommaren tycker jag det är skönast att ha håret i en knut på huvudet eller fläta det stramt, jag har så tjockt hår så det blir bara jobbigt att ha det nedsläppt i värmen. :)
Men när jag väl har det utsläppt, vill jag gärna fixa det lite. Det finns så många roliga, snabba och enkla sätt att styla håret på till vardags!


Här har jag först applicerat en spray som ger lockar stadga, sedan lockat håret med den största modellen av locktänger.
När man är nylockad ser man ut som en docka med stora korkskruvslockar, á la Nelly i "Lilla huset på prärien".
Inte så vackert. Så jag separerar och "drar" i lockarna med hjälp av fingrarna och fixerar sedan med spray, "Magic Finish" från Goldwell är en suverän spray som både doftar himmelskt, ger stadga och rikligt med glans.


Här är håret lockat med plattång, separera lockarna med fingrarna och spraya.
Snabbt och enkelt!


En klassisk föning kan heller inte bli fel. Arbeta igenom håret med en rundborste, rikta fönen nedåt så den stänger hårets fjällskikt istället för att "rugga upp" dem. Fönar man rätt blir det blankt och snyggt. Dessa tre frisyrer är rätt lika men gjorda med väldigt olika verktyg.



Inbakad fläta. Jag håller på att lära mig fläta, på youtube
finns massvis med bra instruktionsvideor on how to braid.
Ut och kika, vet jag!


Eller, släng i lite löshår! Clip on´s går både snabbt o enkelt att sätta i!



Hårmodell

Gesällprovet närmar sig med stormsteg för gruppen som ska fullborda frisörutbildningen nu i augusti.
Jag ska ställa upp som modell för långhårsupsättning åt min söta klasskompis Papawee.
På torsdag ska vi öva, eller rättare sagt, ska hon öva på sin tänkta uppsättning.
Blir spännande! Jag önskar henne och övriga gruppen all lycka inför det nervösa, men efterlängtade gesällprovet.

Så här såg det ut när hon övade förra gången




Antingen blir det en stor, touperad uppsättning som denna eller en något mer sober, elegant variant.


Vågar du rött?

Varje säsong har sin hårfärg. Sommartid vill vi ha beachblonda, slingade & ljusa svall medans vintertid lockas vi av mörkare, mustigare toner, och till hösten vill många matcha naturens sprakande färger med en riktigt intensivt röd ton.
Rött hår är ursnyggt. Alltifrån ljusare koppartoner till djupröda toner. Rött syns mer och mer i kändisvärlden, vem har tex undgått modellen Coco Rocha? När hon gjorde valet att bli rödluva fick hennes karriär en riktig skjuts.
Andra rödhättor som Marcia Cross, Isla Fischer, Kate Walsh, Evan Rachel Wood och Julianne Moore har visat att rött är en färg att räkna med.
Jag har inte vågat ta steget än. Men vem vet...


Ursnygga Coco Rocha


Coco Rocha


Julianne Moore


Allas vår Marcia "Bree"  Cross


Snygga Kate Walsh som liksom Coco Rocha inte är en naturlig rödtopp.

Hårkameleonten LiLo

Många rubriker senaste dagarna har handlat om följande: Lindsay är blond igen!
Självfallet är såna här artiklar intressanta för en hårjunkie som mig.
LiLo är en riktig liten kameleont när det kommer till hårmanen. Allt ifrån blond till rött till näst intill svart.
Jag gillar henne som blond och mörk. Det där dassiga mellanting till hårfärg hon haft senaste tiden fram tills nuvarande blonda förvandling gillade jag inte alls. För långa, stripiga extensions. Styla, styla, styla! Att bara låta håret hänga sådär ofixat gör bara att det ser ut som en platt, risig och billig hårförlängning.


LiLo's senaste frisörbesök resulterade i detta. Jag gillar henne som blond.


Men hon är även ursnygg i denna kulör. Otroligt fint.



LiLo under hennes förra blondinrunda. Foxy!


Det här är väl mest likt hennes forna nyans.


Det här gillar jag verkligen inte. Dassig färg och skabbiga extensions.

Mörka lockar

Idag var en seg lördag, efter en lång utekväll så spenderade jag dagen mestadels i soffan framför tv:n. Men på eftermiddagen kom syster Delinda (www.delinda.se) förbi för att bli lite fixad inför kvällens besök på Odd Molly's modevisning. 
Det blev fina, softa lockar och volymen fick en hjälp på traven av clip-ons.

 


Vi älskar volym. Desto mer, desto bättre :)


RSS 2.0