Avfärgning - en knivig historia

I veckan hade jag syster Delinda som ville gå från näst intill svart hår till ljusare toner. Avfärgningar etc är alltid ett lite knivigt jobb där man aldrig kan vara helt säker på slutresultatet.
Delinda hade förberett med avfärgningar själv hemma och jag gjorde även en Blondortvätt på henne när hon kom, därefter lade vi slingor i hela och nyanserade med en Color Fresh, enligt lärares ordinationer. Dock upplevde vi henne fortfarande lite för varm och röd i tonerna, så jag tog henne till min praktiksalong där de proffsiga killarna hjälpte till med tips, råd och inspiration.
Vi lade folieslingor med blekning på hjässan, längs ansatserna och i luggen, där några mörka partier envisats med att inte vilja blekas. Sedan lade vi en Color Touch 7/0 i botten och 9/16, även den Color Touch, på längderna.
Resultatet blev bra, vi kände oss mycket mer nöjda än med första dagens arbete.
Viktigt att poängtera är att Delindas hår är ett undantag, inte många hår skulle klara av sådana här påfrestningar på bara två dagar. Både Delinda och jag har väldigt tåliga, starka hår därför klarar vi av såna här eskapader.
Nu gäller det för kära syster att boosta håret med vårdande produkter, innan det är dags för nästa omgång. När man går från mörk till ljus krävs det tålamod och ofta några behandlingar innan det blir helt perfekt.
Men hon är väldigt fin i håret och det är svårt att tänka att hon var svarthårig för två dagar sedan.


Delinda efter första dagen. Som ni ser är det mycket rött i håret.




Kommentarer
Postat av: Valis

Hej Tindra! Jag har precis hittat din blogg och detta är verkligen vad jag behöver hehe. Jag e blondin och som vanligt har man alltid problem när man ska färga utväxten att få det (hela håret) i en jämn och fin färg. Sist (typ i förregår) så blekte jag först utväxten med en "åhlens-färg" det var typ loreal eller något så det blev ju gult såklart så jag använde silverschampoo 3ggr och visst blev det lite bättre men vill ju ha en fin nyans på håret och inte bara helt vitt så jag köpte en wella toning på internet, color touch 10/36, och visst är det fin nu men den är ju väldigt....aprikos/jordgubbs-blond medan jag inte riktigt passar i varma färger utan behöver ett mer kyligt resultat, jag har fått håret färgat med en wella toning en gång som var kall men mer åt det rosa/lila hållet och den var underbar. Så nu undrar jag om du kan hjälpa mig - måste jag vänta tills den här toningen är urtvättad och kan du rekommendera någon wella toning till mig när jag väl kan tona håret igen?

Hehe föråt att jag skrev en bok men hoppas du inte tar illa upp.

Mvh Valis

2010-01-30 @ 15:49:46
Postat av: TINDRA

Valis - först tänkte jag fråga är du säker att det var en color touch och inte en color fresh? color fresh är de små gula flaskorna som är en komponenter. De håller ca 4-6 tvättar. Du kan ju försöka tvätta bort så mycket som möjligt. Den nyans du tog är ljushetsläge 10, samt 3:an står för Guld och 6:an för violett. 36 betyder alltså att det är mest av tonen guld och minst av violett, vilket gör den mest varm, samt att den ger just en ton åt det aprikosa som du beskriver. Jag hade den själv när jag var blond, den är supersnygg. Men vill man ha kallare kan man ju välja någon av silvertoningarna ur color fresh serien, de tar bort gult. Bästa tipset annars är att gå till närmsta frisör som får kika på håret och bedöma,det är alltid lättare när man ser håret :)det här svaret blev visst också en liten bok, :)

Lycka till.

2010-01-31 @ 12:56:45
Postat av: Valis

Hehe tack för ditt svar! Jag är muslim och täcker mitt hår så det är det som är kruxet och varför jag skriver till dig här :) Ja färgen är verkligen fin, det kan mycket möjligt ha vart color fresh, dum jag va som slängde förpackningen men det var en liten gul flaska ja. Ok så nu ska jag försöka tvätta håret lite oftare och använda inpackning och mycket balsam så färgen försvinner snabbt, men vad kan du rekommendera för nr på wellas toningar då om jag vill ha den kallare mer mot lila/rosa hållet? Köper på nätet och det är så svårt att veta vad för färger det är för det finns ju ingen färgkarta eller bild på hur färgerna ser ut! Ibland står det inte ens färgen utan endast siffrorna. Tusen tack igen! Kram

2010-01-31 @ 13:55:54
Postat av: TINDRA

Vad det gäller color fresh serien så kan man ju ha silvertoningarna som tex 0/6 eller 8/81. Nu vet jag ju inte hur blond du är, men dessa två tar bort gula toner,de tonar liksom inte in någon nyans på så sätt. Övriga blonda toner i Color fresh sortimentet tror jag dock är rätt varma. Men om du vill ha mer åt det rosa/lila så vet jag inte. Då måste man nästan gå till frisör. Annars kan du ju prova Revlons färgbomber,de finns också i kallare nyanser.

2010-01-31 @ 19:34:58
Postat av: Valis

ok, tusen tack för din tid! :) du är himla duktig, det märks bara av att läsa din blogg

2010-02-01 @ 19:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0