Tema: avfärgning

Det är många som frågar mig om avfärgningar och den långa resan från svart till blond, så jag tänkte skriva några rader om detta.
Avfärgning är en trixig behandling som kan ge lite mer eller mindre bra resultat. Jag tycker inte man ska göra det hemma. Många jag känner har gjort det, några få har lyckats rätt bra, medan andra många gånger köper en stark blekning/avfärgning på ICA eller Kicks, blir knall orange/gul/röd flammig och då är det svårt för oss frisörer när de kommer och vill ha hjälp. Att man kan bli flammig i färgen kan bero på om du till exempel färgat dig mörk/svart hemma så blir det lätt att man applicerar lite mer färg på vissa ställen, man överlappar hela tiden utväxten och får färg på det redan färgade håret så färgen adderar, och kan upplevas sotig. Detta innebär att den mörka färgen sitter extra hårt på vissa partier, särskilt runt ansatserna i fram och överhåret. Då är det jättesvårt att fixa bort det själv. Vi frisörer kan ju göra avfärgningar på olika sätt, ofta sitter kunden i schamponeringen och man gör en sk blondortvätt med blekning, lite väte och vatten. Man kan då massera in blandnigen och fokusera lite extra på sotiga områden. Ofta gör man en sådan blondor tvätt till att börja med, och därefter någon kompletterande behandling såsom nyansering, toning eller slingor. När man avfärgar hemma kan man inte "punktbehandla" på samma vis.
Som jag skrivit i inlägg från tidigare, så har jag själv gått från svart till blond. Detta tog cirka ett år, vi gjorde blekta slingor, tätt i håret, var tredje månad ungefär. Plus lite silvertoningar och silverschampo som dämpade allt  det varma som kröp fram när håret ljusades upp. Det tog tid men jag fick en mycket fin blond färg.
Visst kan man göra det fortare, men alla hår tål inte det. Jag valde den vägen och hur du vill bli ljus är upp till dig. Men det är extremt krävande för håret, och det är bättre att få lite hjälp trots att det kostar, än att totalförstöra håret hemma. När jag hjälpte min syster gå från mörk till ljus, gjorde vi en avfärgning först, därefter blekta foliesligor som vi sedan nyanserade med en ljus, kallare färg. Se bild längst ner, under mina foton.


svarthåriga jag.


Efter första behandlingen


Efter andra eller tredje gången hos frisören, dålig bild och ljus dock :)


Cirka ett halvår efter jag börjat.


Cirka exakt ett år efter jag börjat ljusa upp mig.


Syster före


Syster efter. Mycket värme i färgen, men inte något orange- och gulflammigt hår. :-) En resa från svart till blond tar tid och man får räkna med lite koppriga toner ett tag.

Kommentarer
Postat av: Tina

Hur får man det det så snyggt fönat hemma (som på bilden)?

Jag tyckte det var jättesnyggt verkligen.

J

ag skulle också vilja fråga vad för slags locktång man behöver för att få lagom stora naturliga lockar i håret??

Tack för en bra blogg :)

2010-06-22 @ 23:51:59
Postat av: Anonym

Hej!

Vad har du använt för färg på din syster?

Funderar på att göra en avfärgning själv. Vill ha samma färg som din syster, gör inget att det är väldigt varma toner först.



MVH/ Den mörkhårige

2010-07-19 @ 21:29:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0