Färgmodeller!

Nu är första terminen av frisörskolan strax avklarad- en dag återstår och då ska vi bara leka, käka lunch i solen osv.
Vi har ju sedan ett par veckor tillbaka börjat ta kunder i salongen och gjort både det ena o det andra, mestadels färg och klipp. Sakta men säkert känner man sig säkrare :)
Under terminen har vi som sagt färgat mycket, här är några glimtar på vad vi hållt på med.
Färgerna vi använt kommer främst från Wellas sortiment. Av deras färger som vi använder på skolan Koleston, Color Touch, Color Fresh, Magma & Sunlights så är Sunlights min favorit. De är så snygga nyanser på den! 12-serien, en höggradig ljusfärg, är också jättekul att jobba med, se en kund på  bild nedan.





Här har vi en dam som när hon kom var mycket ljusblond, med lite gula inslag. Hon hade ca 3cm utväxt i mörk cendré. 
Jag la färg ur Wellas 12-serie (höggradig ljusfärg) i tre olika nyanser i botten (12/0, 12/16, 12/17), sedan gjordes tunna slingor med 8/71 ur
Color Touch serien. Därefter klipp och föning.


Sedan var syrran hårmodell, vi la i lika delar av nyanserna 6/0 och 6/7 från Wellas Color Touch serie.


Här hade jag själv varit färgmodell, med Wella Sunlights i nyanserna /36 samt /7, ( 30ml av /36 och 10ml av /7 med 80ml 4% väteperoxid)
Det är guldig nyans blandat med violett och en snygg pärl nyans. Sunlights ger massor av glans och är skonsam mot håret.


Den här bilden får mig alltid att garva. En het skoldag övertalade vi vår lärare att få ha styling lektionen utomhus istället, så här har klasskompisen Emelie rullat mitt hår på curlers och sedan toppat allt med ett snyggt hårnät. Riktig tant. Sedan sattes jag för att torka, i solen istället för i torkhuv.
Historien slutar inte där. Vi slog vad om att jag inte skulle våga gå till affären och köpa glass i denna mundering, gjorde jag det så skulle jag få en glass. Och jag var sugen på glass, så jag gick igenom gatorna runt skolan och in på närmsta butiker så här. Är man glass sugen så är man, oavsett mundering :)

Kommentarer
Postat av: nina

Det ska jag testa!

2009-06-26 @ 16:45:37
URL: http://whattoweartoday.blogg.se/
Postat av: nathalie

halloj!



gud vilken bra blogg du hade, är super kul att få ta del av frisörlivet eftersom jag själv ville bli det!



jag såg i din kategori om hår att du haft extensions och att du har väldigt tjockt hår. så jag har lite frågot om du känner att du har tid att besvara dom. jag har själv väldigt tjockt hår (brukar kalla det hästhår för att det utsått allt mitt färgande och blekande) och det har tålt precis allt. jag har haft extensions nu med keratinvax ett tag men känner inte riktigt att den metoden passar för mitt hår av någon anledning. det blir lätt stripigt och en boll med mitt egna hår när jag har det utsläppt.. vet inte om du förstår hur jag menar men ja :P



så tänkte höra med dig om du hade testat denhär tape on metoden? jag har varit sugen väldigt länge nu på att pröva på den isätllet och jag har hört att den ska vara bra när man har tjockt hår.



du kan gärna mejla mig på min adress som jag skrev där uppe! :) skulle uppskattas väldigt mycket!

tack på förhand

/nathalie

2009-07-02 @ 00:09:06
Postat av: Johanna

Hejsan! Måste få fråga vilken lärare ni lyckades övertala att få vara utomhus? Jag går i Falun och vi har försökt få vara utomhus. Men icke! Vi fick inte ens vara på stranden och spana in hur hårets uppbyggnad förändrades i vått och torrt hår! :D

2009-07-21 @ 20:52:02
Postat av: Tindra

Johanna- Hej! vad kul att höra från någon från falun :) Det var bara en eftermiddag som var supervarm som vi frågade goa Ingela om vi fick gå ut. Det var bara jag o typ två tre till som var ute, resten av klassen var inne :)

Ja men vadå, att se hur håret förändras beroende på vått eller torrt är ju ett bensäkert argument! kan man väl inte säga nej till :D

2009-07-21 @ 22:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0