Min väg ut ur aknen

Jag hade ätit antibiotika några gånger men var trött på det för aknen dök ändå upp efter ett år igen samt att det är ju inte direkt bra för magen. Jag försökte först behandla själv med apotekets aknesalvor men resultatet blev att jag fick en torr kaka till hud och aknen under blev ännu värre - är hudytan torr så luras huden att producera mer fukt med resultatet att aknen blir ännu värre.  
Så jag googlade efter akne behandlingar och hamnade på Stockholm Medical Skincare Centers hemsida, www.sscc.se. De har behandling med blått och rött ljus, som heter Omnilux Blue.
De använder synligt ljus för att aktivera fotoreceptorer som redan finns naturligt i kroppens vävnader och celler. 
Som de förklarar på sin hemsida:
 "Genom att förhöja cellens respitoriska system och andning hindras samtidigt nybildning av acne-bakterien.
Det är i huvudsak två mekanismer som PDT åstadkommer med Omnilux Blue:
Ljusfotoner söker sig direkt till de angripna cellerna och förstör dessa
Biostimulation - Genom att ljusfotonerna absorberas automatiskt av kroppens naturliga fotoreceptorer i vår vävnad"

Min behandling inleddes med en mask som hjälpte till att ta bort lite av den torra hud som bildats på grund av behandlingarna med apotekets akne salva. Efter detta gick jag två gånger/vecka i fyra veckor, varannang gång blått ljus, varannan gång rött. Sedan kompletterade jag med några ytterligare ljus behandlingar. Jag kunde mycket snabbt se förbättring och sen under sommaren var jag helt akne fri. Det enda som störde mig var röda ärr efter aknen vilka bleknade med tiden. I september kompletterade jag min behandling med en kemisk peeling, detta för att mina ärr inte skulle bli lika synliga. Och vilken skillnad sen! Jag rekommenderar verkligen den masken, inte bara till dom med sådana ärr som jag hade, utan alla som känner att deras hud är lite gropig eller ofräsch! För himmel vilken skillnad! Nu har jag varit akne fri  i över två år så det fungerar verkligen. Men jag fick även tänka på vad jag åt, dricka mycket och dra ner på stressen.

Nedan kan ni se ett litet kollage med de produkter jag använde under våren/sommaren jag behandlades.
Först och främst rekommenderades jag en rengöring och en dagcreme som var så snäll mot huden som möjligt och parfymfri. Apotekets produkter var super. Jag kompletterade min dagliga rengöring med en rengöring som jag köpt hos SSCC. Den rengör ordentligt, är exfolierande och kunde även användas som en mask.
Shiseidos flytande foundation använde jag på sommaren för det kändes inte så kul att gå på stranden med fula röda ärr. Den täcker suveränt, är vattenresistent och har hög solskyddsfaktor! Allt som min känsliga hud behövde.
När jag gick ut kompletterade jag även min makeup med makeup store's easy cover red som ger ett suveränt resultat.


223360-2

Kommentarer
Postat av: anna

Hej , jag undrar hur mtk behandlingen kostade

2007-04-23 @ 23:42:05
Postat av: anna

och..vad du gjorde för kemisk peeling..?
Kul att din hy blivit bättre :)

2007-04-23 @ 23:43:09
Postat av: tindra

nu ska vi se, (minne som en guldfisk,haha) jag Anna - tror det var 800:-/gång för ljuset och den inledande masken jag gjorde låg väl på den summan också om jag inte minns fel. Kemiska peelingen kostade ca 1-2000:- minns inte exakt. Jag gjorde en kemisk peeling/mask med en typ av syra. Det går väldigt fort att göra den peelingen. Sen efter ett par dar börjar huden att fjälla. Allt detta gjorde jag på Stockholm medical skincare center. Jättenöjd =)

2007-04-27 @ 13:30:39
Postat av: Johanna

vad var det för kemisk peeling du gjorde?

2007-05-02 @ 14:11:31
Postat av: tindra

Johanna- det var en kemisk peeling hos sscc de har bara en sort tror jag =) sen är det olika hur lång tid man har peelingen "på" beroende på problemets omfattning. vissa har ju bara lätta skavanker. Ibland får man nog kanske upprepa för önskat resultat. Jag gjorde min -05 och har hållit mig fin sen dess men tror jag gör en till i höst. Det är ju inte så bra att göra det vår/sommartid. =)

2007-05-02 @ 20:31:53
Postat av: tindra

ps peelingen innehåller glycolic acid

2007-05-02 @ 22:47:55
Postat av: Hanna

Tack för tips! Jag har problem med torr hud och finnar. Jag frågar mig själv: "varför?". Trots att jag äter hälsosamt och rengör huden med naturprodukter så tycks de inte försvinna.
Jag var själv på ansiktsbehanling idag för första gången och "råkade" handla produkter för 2000 kr, men jag hoppas att de är värt pengarna eftersom de inte inhåller parraffin, mineraloljor eller alkohol. Om inte dessa behandlingarna hjälper så, ska jag nog investera i att göra en sådan behandling som du gjort, förutsatt att den passar min hudtyp.

2007-09-04 @ 23:38:12
URL: http://liveoutyourdream.webblogg.se
Postat av: Karoline

Hej!

Det vore jättebra om du kunde recensera kliniken här: http://www.kosmedics.se/foretagsinfo.php?BusinessID=371 så andra som letar kan få hjälp med att hitta en bra och seriös klinik.

Vänliga hälsningar

Karoline

2007-11-19 @ 22:13:03
URL: http://www.kosmedics.se
Postat av: Christine

Hej! Fin blogg du har! jag läste ditt inlägg om din väg ur aknen. Grattis att du fick bort den och jag önkar jag också fick bort min. På fredag ska jag på konsultation hos Stockholm medical center för jag vill ha hjälp av Omnilux. Min enda oro är att aknen ska komma tillbaka om behandlingen fungerar. När man lagt ut pengar och allt. Men om du inte har haft akne på 2 år så är väl det ett bevis på att det fungerar. Hade du svår akne innan? Mvh Christine

2009-01-13 @ 19:47:11
Postat av: aisha

Hej! Jag undrar om omnilux hjälpte mot dina röda ärr*? Du skriver att du hade ärr kvar efter behandlingen. Det röda ljuset ska hjälpa mot rodnaderna sägs det? Var det så för dig?

2009-04-06 @ 20:38:03
Postat av: Tindra

Svar- Aisha

Ja, det röda ljuset hjälpte lite men de ärr som fortfarande var röda bleknade med tiden, sedan kompletterade jag min beh. med en kemisk peeling som hjälpte mycket, jag fick väldigt fin, jämn hy av den.

2009-04-06 @ 21:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0