Elevassistent på visning - en del av frisörutbildningen.

Torsdagen smet jag undan från skolan för att istället assistera Wella som  hade färgkurs.
Varje termin kontaktar Wella studion vår skola och ger datum då de behöver elevassistenter till visningar, kurser osv.
När man är assistent får man räkna med långa dagar, som tex igår då jag var där från 10-tiden till 21.30 på kvällen. Lunchrast och övriga raster är inget att räkna med, man äter när man hinner, oftast när nån modell sitter i verkningstid på färg etc.
För att vara en bra assistent så krävs det att du är pigg, alert, punktlig och intresserad av att vara där.
Det krävs ett öga för att se vad som behövs göras, du kan inte stå och hänga så fort teknikerna inte har en uppgift åt dig.
Då finns det massa annat att göra, som att sopa undan hår, diska färgskålar,penslar, vispar, slänga sopor,  ja allt möjligt pyssel. Kanske gå och se om någon annan i studion behöver hjälp, tex tjejen i repan?
Som assistent och elev får du börja från grunden, eller botten så att säga.
Men hårt arbete och engagemang kan ta dig långt.
Personligen tycker jag det är vansinnigt roligt att vara på såna här Welladagar, jag har inget emot att ta i och kavla upp ärmarna när det behövs. Jag är glad enbart över att få vara där, i den där miljön, där "det händer" och där jag vill befinna mig en dag som färdig frisör.
Dessutom är Wella tjejerna helt underbart goa och glada, pedagogiska och det ger mig mycket att bara titta på när de arbetar.
Att vara assistent passar inte alla. Många tycker att de inte ska behöva komma dit för att städa och diska skålar, men då har man inte fattat grejen riktigt. Genom hårt arbete och engagemang tar du dig långt i branschen, du kanske till och med knyter värdefulla kontakter. Alla måste starta någonstans, man kan inte alltid hamna på topp direkt.
Som vanligt glömde jag kameran igår, men modellerna blev urfina. Mycket lockar och mycket coola färger som knallig koppar, rosé, mahogny osv.
Som tack fick jag ett schampo och en dunderinpackning ur SP's Color Save serie.
Schampot skyddar färgen och vårdar håret och masken är intensivt vårdande och man känner knappt igen sitt eget hår efteråt. Suverän!

 

Kommentarer
Postat av: delinda

grymt bra jobbat!!!!! kraam

2009-11-06 @ 23:56:10
URL: http://www.delinda.se
Postat av: Anna

Heej!



Är Wellas Koleston Special Blonde blekning eller ljusfärg och hur skonsam är den mot håret?



Vilken nyans rekommenderar du för mig som har mellan/mörkblond och vill bli ljusblond åt det varma hållet?

2009-11-08 @ 14:18:17
Postat av: Nathalie

Fin blogg du har här. Om du var tvungen att välja, skor eller väskor?

2009-11-08 @ 16:21:07
URL: http://charismatic.webblogg.se/
Postat av: TINDRA

NATHALIE- skor! :)

2009-11-08 @ 17:27:21
Postat av: Sascha

Låter jätteintressant! Gillar din blogg!

2009-11-12 @ 17:54:59
URL: http://misswrite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0