För dig brunett - som vill bli blondin

Lite förtydligande ang min väg från mörk till ljus
Jag har skrivit ett flertal inlägg om min resa från svarthårig till blond, och många har haft frågor om det och vissa har tyvärr uppfattat det som att Anna (eller frisörer i övrigt) magiskt kan trolla dig blond över en natt. :)
Det är inte riktigt så, även om jag också skulle önska det. Man blir lätt otålig och vill ha förändring på en gång, det vet jag om någon.
Som jag tidigare skrivit så började jag och Anna mina behandlingar i juni -08, då hade jag hemmafärgat svart, tjock hår strax till axlarna. När jag färgade hemma var även färgen lite ojämn, det bli oftast mycket mer färg just vid utväxten och hårbotten, medans topparna inte är lika fulla av färg.

Anna gjorde folieslingor och använde även lite avfärgning och silverschampo i tvätten. Det gick fort att ljusa upp mitt hår första gången, det är de kommande behandlingarna som kan bli kluriga då många gula och röda pigment dyker upp.
Vi har gjort fem behandlingar, alla gånger med folieslingor, silverschampo och även silvertoning i schamponeringen.

Jag har mellan frisörbesöken behandlat mitt hår med silverschampo, Hårologi har ett jättebra.
Viktigt att poängtera är att inte alla hår klarar av en sån här behandling.
Enligt Anna så är det mycket tack vare att mitt hår är så starkt och tål en sån här påfrestning som det gått så bra.
För detta sliter otroligt mycket på håret.
Så alla är tyvärr inte bra kandidater till en sån här resa, för man vill ju inte tappa håret på vägen.
Mitt råd är att om du vill bli ljus så gör inte behandlingen hemma, det kan gå så fel - utan gå till en frisör så får han/hon bedöma om det är möjligt för just dig att bli ljus.
Anser frisören att ditt hår är för svagt och att risken för att föstöra håret är för stor så är det bäst att vänta, och spara ut håret istället. Får du klartecken så är det bara att starta behandlingen.
Kom ihåg att det kräver tid, pengar och tålamod.
Nu, i april året efter är jag blond, och jag är glad att jag var tålmodig för nu har jag en snygg färg och ett hår som är i förvånansvärt bra skick med tanke på vad det gått igenom.
Sedan vet jag att det finns många daredevils där ute som köper en massa paket blekning och blir råbleker sina hår över en natt, men det är inget jag skulle rekommendera.
Dels för att det sällan blir en snygg blond färg och dels för att det finns risk för att håret blir i uselt skick.
Ta råd från en erfaren frisör så kan du få ditt drömhår.



Kommentarer
Postat av: Erika

Har gjort samma förändring.. tog ca 9 månader och FLERTALET frisörbesök! Men med en bra frisör och lite insikt från en själv så går det.. Mycket tålamod!

2009-04-04 @ 16:36:04
URL: http://tyrahs.blogg.se/
Postat av: Eva

Går igen samma sak själv just nu ;-) men låter proffs sköta den saken. Aldrig mer färgning och sånt själv!

2009-04-05 @ 12:58:53
URL: http://spok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0